Publicerad: 2024-05-14

Tävlingssuccé under utbytesterminen

NYHET Amalia Hägglund, student på Civilekonomprogrammet med inriktning mot Service Management, och Piotr Pokrasen, masterstudent i finans, tillbringade en utbytestermin vid en av Tysklands främsta handelshögskolor i Mannheim. Förutom att samla värdefulla internationella erfarenheter och kurser till sina examina, lyckades de också, genom en av kurserna de deltog i, avancera i en prestigefylld internationell affärstävling anordnad av L’Oréal.

Hur kom det sig att ni åkte på utbyte?

– Handelshögskolan har många bra utbytesavtal och för mig var det en självklarhet att jag ville testa på det under min studietid då jag hört mycket gott om det från både min syster och andra studenter. Att det blev just Mannheim var lite av en slump men ett tysktalande universitet nära Centraleuropa var målet, säger Amalia.

– Det här var mitt andra utbyte efter att ha studerat en termin i Aberdeen förut. För mig var Mannheim förstahandsvalet denna gång då jag ser det som Tysklands mest välrenommerade handelshögskola, säger Piotr.

Man kommer väl förberedd från Umeå.

Hur skiljde sig studierna i Tyskland från i Umeå?

– Jag skulle säga att det var betydligt mer casebaserat. I Umeå och Sverige är det överlag lite tydligare upplägg och mer forskningskopplat. Kurserna var ganska breda i sitt innehåll men jag kände att våra grundkurser i företagsekonomi i Umeå gav en bra grund för att hantera det, säger Amalia.

– Man kommer väl förberedd från Umeå. Vi läste många kortare kurser i Tyskland så det skiljde sig åt. Kursen som ledde till tävlingen var ett exempel med bara fyra träffar. Även om flera kurser hade bredd så fanns även motsatsen, som till exempel en finanskurs jag läste där vi gästades av bland annat Deloitte. Många kurser i Tyskland innehöll presentationer på varje lektion, det var vi inte riktigt vana vid från Umeå men passade nog just oss två rätt bra ändå, fortsätter Piotr.

Vi agerade nog lite projektledare i många grupparbeten.

Hur tror ni att de internationella studenter ni pluggade med skulle beskriva er?

– Drivna och strukturerade (skratt), vi agerade nog lite projektledare i många grupparbeten, säger Amalia.

– Vi var nog också mer noggranna än övriga deltagare med att se till att analyser och slutsatser ska vara grundade i allt vi lärt oss över åren, säger Piotr.

Tävlingens upplägg

– Det var ett case i en 2 hp-kurs som ledde till tävlingen. Jag, Amalia och en tysk student arbetade som ett team i case-uppgiften. Vi visste inte på förhand att det var en tävling men däremot att kursen skedde i samarbete med L’Oréal. Det handlade om affärsutveckling och vi skulle utgå från upplägg som kopplade till tech, AI och kundupplevelser. Det var även förutbestämt att det skulle kopplas till deras affärsområde ”Professional product” som utgörs av frisörsalonger, berättar Piotr.

Nyckeln till framgång

Amalia och Piotr berättar att deras framgång i tävlingen troligen beror på deras strukturerade tillvägagångssätt och marknadsverifiering av idéer. Amalia menar att hon kunde dra nytta av kunskaper från sin utbildning i Service Management, och därmed enkelt föra direkt dialog med branschen vilket gav dem en bättre förståelse för problemet. Piotr lyfte fram deras strukturerade, välunderbyggda analys och lösningsförslag, som fokuserade på att skapa mervärde genom en app-lösning med ett reward-system.

– Jag läser ju Service Management så det kändes naturligt att verifiera våra idéer mot marknaden såsom vi lärt oss i både entreprenörskapskursen och i mitt fall även tjänstedesignen, säger Amalia.

På tre minuter ska vi presentera vår affärsidé så det kommer att kräva sitt att få till en tydlig och bra presentation.

Nästa steg

Nästa steg i tävlingen innebär att Piotr och Amalia, som har avancerat till topp 24 bland 1400 tävlande, kommer att tävla på L’Oréals huvudkontor i Düsseldorf. De är nu en del av ett av de 10 lag som kämpar om en plats i den globala finalen i London. För närvarande arbetar de med att färdigställa sin final-pitch med stöd av sin mentor, som är CRM-ansvarig på L’Oréal.

– Det känns otroligt kul att få en så erfaren person från näringslivet som mentor att bolla med. På tre minuter ska vi presentera vår affärsidé så det kommer att kräva sitt att få till en tydlig och bra presentation, säger Amalia.