Publicerad: 2024-09-24

Svensk Innebandys forskningsplan för 2024–2026

NYHET Forskningsplanen innehåller fokusområden för den kommande perioden 2024–2026. Den presenterar bland annat vilka studier som redan startats upp samt vilken forskning som svensk innebandy vill satsa på de närmsta åren.

Innebandyns nationella kompetenscentrum, IKC, är ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå kommun och Svenska innebandyförbundet. IKC har som målsättning att initiera och främja forskningsstudier som leder till utveckling av svensk innebandy.

Sprida kunskap till svensk innebandy

Taru Tervo, forskningssamordnare för IKC, berättar att Forskningsplanen 2024–2026 är den femte i ordningen och har tagits fram med hjälp av inspel från såväl innebandy- som forskar Sverige. Den presenterar bland annat vilka studier som redan startats upp samt vilken forskning som Svenska Innebandyförbundet vill satsa på de närmsta åren. Liksom tidigare forskningsplaner ska den även guida arbetet inom IKC under kommande tre år.

–Vi är oerhört stolta över forskningsplanen, den är verkligen produkten av samarbetet mellan innebandyn och akademin. Forskningsplanen presenterar förslag på projekt där flera av idéerna kommer från innebandyledare och -tränare, säger Taru Tervo.

Läs Svensk innebandys Forskningsplan 2024-2026

Välkommen att kontakta