Publicerad: 2024-09-19

Studie avslöjar oväntad växelverkan mellan Mars och solvinden

NYHET Forskare vid Institutet för rymdfysik (IRF) i Kiruna och Umeå universitet finner att under vissa förhållanden kan den inducerade magnetosfären på Mars degenerera. Resultaten presenteras i en ny studie, publicerad i den välrenommerade tidskriften Nature.

Text: Institutet för rymdfysik

En inducerad magnetosfär bildas på grund av att en planet saknar ett inre magnetfält och i stället interagerar planetens atmosfär direkt med solvinden. Solvinden är en ström av laddade partiklar från solen med ett inbäddat magnetfält.

Forskarna har använt datormodeller och observationer från vetenskapliga instrument, som IRF:s Analyzer of Space Plasmas and Energetic Atoms (ASPERA-3), ombord på ESA:s rymdfarkost Mars Express samt NASA:s rymdfarkost MAVEN, som båda kretsar runt Mars.

– När solvindsprotonerna strömmar längs solvindens magnetfält kommer den inducerade magnetosfären att degenerera. En sådan kollapsad magnetosfär kommer att påverka hur mycket atmosfär som går förlorad från Mars till rymden, säger huvudförfattaren Qi Zhang som är doktorand vid IRF och Umeå universitet.

Resultaten är publicerade i tidskriften Nature den 18 september 2024.

ASPERA-3-instrumentet mäter flödet av joner, elektroner och neutrala atomer i rymden runt Mars. Under mer än 20 år i omloppsbana runt planeten har instrumentet gjort ett antal intressanta observationer på Mars, inklusive kontinuerliga mätningar av jonutflödet från planeten.

Läs artikeln ”Mars’s induced magnetosphere can degenerate” i Nature

För mer information, kontakta gärna:

Qi Zhang
Doktorand