NYHET
Landet: everyone’s gone, Social kombat och Alex is awake var några av de spelkoncept som studenter på Digital medieproduktion pitchade för en panel bestående av fem spelexperter.
I kursen Icke-linjärt och interaktivt berättande har studenter på Digital medieproduktion arbetat fram olika spelkoncept. Som hjälp att visualisera och testa spelkoncepten har studenterna tillverkat spelprototyper. I år testades prototyperna under en spelmässa, där studenter på kursen spelade och utvärderade varandras prototyper och koncept.
Som avslut på kursen pitchade studenterna sina spelkoncept för en expertpanel bestående av: Michael Gill, Coldwood, Petter Nallo, Paradox, Lisa Mörtsell, student på Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier, Sanna Hedlund, Sverok och Jan Bidner, Sogeti och Gamificationfredag.
Under pitcherna fokuserade studenterna på de kommersiella aspekterna och tog hjälp av pitchmaterial i form av bilder och trailers som de själva tillverkat. Studenterna var indelade i fem olika grupper, vilket resulterade i fem väldigt olika spelkoncept. Under pitcherna fick grupperna återkoppling av expertpanelen, som var väldigt imponerade över studenternas arbeten.
– Det har varit mycket intressant att lyssna till pitcherna, studenterna är så duktiga, både på att ta fram spel men också på att pitcha sina idéer, säger Lisa Mörtsell.
– Jag tycker att det har varit grymt häftigt idag. Det var en rolig spridning på de olika spelkoncepten, alltifrån kortspelsstrategi i digitalform till pusselspel. Det är kul att få vara med i det här sammanhanget och agera jury, nu vill man ju bara att studenterna färdigställer spelen så att man kan testa dem, säger Jan Bidner.
Bild ovan: Studenter pitchar spelet Landet: everyone’s gone, ett storybaserat spel som utspelar sig i Norrland under 1970-talet.