Publicerad: 2024-06-19

Studentambassadörer för utbytesstudier sökes

NYHET International Office söker medlemmar till sitt studentambassadörsteam. Du som är student vid Umeå universitet och vill dela med dig av dina erfarenheter av att studera eller praktisera utomlands – välkommen med din ansökan.

Ditt uppdrag som ambassadör via International Office blir att informera, inspirera och uppmuntra studenter vid Umeå universitet till utbytesstudier och praktik utomlands. Vi vill att fler ska känna till möjligheterna att åka på utbytesstudier eller göra praktik utomlands genom att du delar med dig av dina erfarenheter från ditt utbyte eller praktik.

- I ditt arbete som studentambassadör är du med på aktiviteter där du informerar universitetets studenter om utbytesstudier och praktik utomlands, exempelvis på mässor, informationsträffar, webbinarier och andra event. Vi uppmuntrar även dig som ambassadör att komma med egna idéer på hur vi kan öka intresset för utbytesstudier eller praktik utomlands, säger Gwen King, internationell koordinator vid International Office.

Arbetet kan till viss del också innebära att du är med på aktiviteter för internationella studenter som är intresserade av studier vid Umeå universitet, eller som redan studerar här.

Delta en termin eller två

Vi söker dig som är student under läsåret 2024/2025 och som har varit på utbyte via ett av Umeå universitets avtal eller på Erasmuspraktik. Du kan delta i teamet en eller två terminer, men vi prioriterar studenter som kan vara med hela läsåret. Kan du exempelvis bara vara med under vårterminen 2025 vill vi ändå att du söker nu. Målet är att ambassadörsteamet ska bestå av 5-6 studenter.

Du erbjuds en kortare utbildning innan uppdraget som ambassadör börjar och arvode utgår för uppdraget.

Så här söker du

Du ansöker genom att skicka in ett motiveringsbrev till oss där du berättar vart du varit på utbytesstudier eller gjort praktik, varför du är rätt person för uppdraget och gärna lite kort om din egen erfarenhet av att studera eller göra praktik utomlands.

Din ansökan skickar du till outgoing.io@umu.se senast den 19 augusti 2024.

Ida Bergmark
Internationell koordinator