Publicerad: 2022-01-18

Studentambassadör för idrotten vid Umeå universitet

NYHET Vill du inspirera andra att börja studera idrott vid Umeå universitet? Vill du berätta för andra varför de bör läsa just Ditt utbildningsprogram? Anmäl ditt intresse för att vara ambassadör för idrotten vid Umeå universitet till Idrottshögskolan. Idrott och akademi – välj Umeå!

Text: Anna-Karin Eriksson

Vad gör en studentambassadör?

Som studentambassadör inspirerar du till universitetsstudier genom att dela med dig av egna erfarenheter av utbildningsval, studier, studentliv, din väg till Umeå universitet samt hur det är att bo i Umeå. Helt enkelt visar du för andra varför de borde studera just här! Du representerar din utbildning med idrottsrelevans vid Umeå universitet men också universitetet i stort.

Vad innebär det att vara ambassadör för idrotten vid Umeå universitet?

Du deltar på välkomstdagar för nya studenter; Välkomstmässa för nya studenter (september) samt Öppet hus på Umeå universitet för gymnasieelever (februari/mars). Utöver de välkomstarrangemangen delar du under läsårets gång med dig av vad som händer på just ditt utbildningsprogram.

Idrottshögskolan önskar dela dina erfarenheter som idrottsstudent under hela läsårets gång och framför allt under perioden januari-april, inför sista ansökningsdag till höstens utbildningsprogram. Du lämnar information som inspirerar/ger en bra och rättvisande bild av hur det är att läsa idrott vid Umeå universitet till Idrottshögskolans enhetsadministratör som i sin tur skriver kortare nyheter till Idrottshögskolans webbplats samt Facebooksida. Informationen delas även vidare till ditt program.

Som studentambassadör får du något som sticker ut i ditt CV!

Idrottshögskolan ger utbildning för uppgiften och information om Idrottshögskolan, Idrottshögskolans verksamhet samt Umeå universitet som ett Riksidrottsuniversitet. Du får möjlighet att skaffa dig meriter som utvecklar dina färdigheter inom presentationsteknik, marknadsföring, kommunikation och evenemang – värdefulla erfarenheter som du har nytta av i framtiden.

Du som varit aktiv i din roll som studentambassadör får ett intyg, som du kan visa upp inför att du ska ut på arbetsmarknaden.

Vi söker dig som

• är student på ett idrottsrelaterat program vid Umeå universitet.
    Fysioterapeutprogrammet, Idrottsfysiologprogrammet, Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning mot strategiskt ledarskap och utveckling, Magisterprogrammet i idrottsmedicin, Psykologprogrammet med inriktning mot idrott, Tränarprogrammet eller Ämneslärarprogrammet gymnasieskolan – idrott och hälsa.
  • har läst minst två terminer på ditt utbildningsprogram (med undantag för magisterprogrammet i idrottsmedicin).
  • brinner för din utbildning med idrottsrelevans och vill inspirera andra till att studera vidare.

Gör din intresseanmälan senast 28 januari

Låter detta spännande? Skriv en intresseanmälan till Anna-Karin Eriksson, enhetsadministratör Idrottshögskolan, där du kortfattat beskriver vem du är, vilket idrottsrelaterat utbildningsprogram du studerar, hur du hamnade på Umeå universitet och varför du vill inspirera andra att studera idrott i Umeå.

Anmälan skickas via mejl till anna-karin.eriksson@umu.se, märk mejlet med rubriken ”ansökan studentambassadör”.

Ni som anmält intresse kommer kallas till ett digitalt informationsmöte, fredag 4 februari kl.12:15-13:00, tillsammans med Pernilla Eriksson, områdeschef Idrottshögskolan, och Anna-Karin Eriksson.

Efter informationsmötet kan Idrottshögskolan komma att behöva göra ett urval, bland annat beroende på hur många som vill bli ambassadörer från ett och samma utbildningsprogram.

Välkommen med din anmälan!