Publicerad: 2024-06-26

Student- och forskarduo vinner stor innovationstävling

NYHET Gruvindustrin står inför stora utmaningar. Allt från hållbar tillgång på metaller och mineraler, optimera processer, minska miljöpåverkan, förbättra återvinning och öka säkerheten när man gräver allt djupare. Detta är en utmaning som Ulrik Söderström, forskare och lektor vid Umeå universitet, tillsammans med studenten Aman Malhotra har tagit sig an.

Swedish Mining Innovation, ett nationellt innovationsprogram, arrangerar varje år tävlingen Innovation Idea Competition som går ut på att hitta innovationer som på olika sätt förbättrar gruvdriften. Vinnaren får 600 000 kr för att vidareutveckla sin idé, och nätverks- och samarbetsmöjligheter med gruvföretag. Avknoppningsbolaget NorrSpect utvecklar en ny teknik för automatisk kvalitetsinspektion som kan komplettera eller ersätta manuell inspektion. Grundarna Ulrik Söderström och Aman Malhotra, skickade in en ansökan efter ett tips från affärsutvecklare på Innovationskontoret vid Umeå universitet och Uminova Innovation.

I fredags korades duon till ett av två vinnande bolag som enligt juryn ”utmärker sig som potentiellt banbrytande för gruvindustrin globalt”.

– Det känns helt fantastiskt! Vi har pitchat tidigare, men inte inför en jury. Vi tycker att det gick riktigt bra, men eftersom vi inte har arbetat med gruvsektorn tidigare var vi osäkra på hur vår idé skulle tas emot, säger Ulrik.

Aman instämmer.

– Vi ser otaliga möjligheter. Gruvindustrin använder redan kameror för olika ändamål, och med så många kameror på plats är potentialen för vår programvara enorm. Eftersom vår lösning integreras sömlöst med befintliga kamerasystem öppnar det upp en värld av möjligheter. Att vinna ger oss medel för att faktiskt ta steget och arbeta direkt med gruvindustrin, säger Aman.

Lotta Sartz, juryns ordförande och projektledare, säger att konkurrensen var tuff.

– Presentationerna höll exceptionellt hög kvalitet i år, vilket gjorde det svårt för juryn att ranka idéerna.

Nästa steg är tydligt för Umeå-duon.

– Vi vill börja använda finansieringen för att utveckla mer, prata med gruvföretag och se var vår programvara kan användas. Vi vill också förstå var de skulle ha mest nytta av att använda den. Sedan vill vi starta med en pilot och utvärdera resultatet från den installationen, säger Ulrik.

Utöver entreprenörskapet är Ulrik Söderström universitetslektor i medieteknik vid Umeå universitet, med fokus på interaktionsteknik, signal- och bildbehandling, hållbar utveckling och projektledning. Det var i denna roll han träffade Aman Malhotra, som idag är medgrundare och CTO. Aman studerar masterprogrammet i robotik och reglerteknik och har byggt och utvecklat robotar och mjukvaror sedan sjutton års ålder.

Christopher Frisk, affärsutvecklare vid Innovationskontoret var en av dem som tipsade duon om tävlingen.

– NorrSpect är ett väldigt intressant bolag med ett otroligt driv. Deras lösning har potential att skapa stort värde inom gruvindrin och den här vinsten ger dem möjligheten att utforska det mera!

Juryns motivering

”Denna idé är mycket intressant eftersom det är ett mjukvaruverktyg som kan användas tillsammans med befintlig utrustning. Det möjliggör användningen av vanliga kameror för processanalys i gruvor, vilket påverkar effektivitet, säkerhet, hållbarhet och miljöansvar positivt. Det utnyttjar teknik och datadrivna insikter för att skapa en mer effektiv och säkrare gruvindustri. Teamet är mycket drivet och har innovativa lösningar som skulle vara mycket värdefulla för gruvindustrin. De har erfarenhet av att arbeta med stora företag tidigare men är nya inom gruvindustrin.”

Har du en idé som kan göra skillnad?

Hör av dig till Innovationskontoret. Vi hjälper forskare, studenter och anställda vid Umeå universitet att förädla och förverkliga sina idéer.

Enklaste sättet är att kontakta oss på info@umuholding.se för att boka ett första idémöte där vi pratar om din idé och om vilka möjligheter som finns. Du kan självklart kontakta någon av oss på Innovationskontoret direkt.