Publicerad: 2024-10-17

Stort intresse för konferens om Sábmierelaterad forskning

NYHET Intresset var stort när Várdduo – Centrum för samisk forskning arrangerade konferensen Insikt och utblick på Umeå universitet, den 8 – 10 oktober. Konferensen samlade aktuell Sábmierelaterad forskning från olika lärosäten, institutioner och organisationer. Under konferensens två och en halv dag deltog 150 personer från många olika länder.

Under morgonen den 8:e oktober var det en konstant tillströmning av deltagare till registreringen i Humanisthuset för konferensen Insikt och utblick som arrangerades av Várdduo – Centrum för samisk forskning. Konferensen lockade deltagare från en mängd olika platser, både inom och utanför Sápmi. Konferensen inleddes med öppningstal av Várdduos biträdande föreståndare Kristina Sehlin MacNeil, Umeå universitetets vicerektor Dieter Müller, dekan för humanistisk fakultet Christer Nordlund och Várdduos föreståndare Christina Storm Mienna. Krister Stoor, forskare vid Várdduo, jojkade Umeå universitets jojk.

Intresset för den vetenskapligt interdisciplinära konferensen var stort, strax över 150 personer deltog. Programmet, som sträckte sig över två och en halv dagar, bjöd på föreläsningar inom en mängd olika ämnesområden, sammanlagt 28 sessioner med 108 presentationer.

Två internationella keynote-talare i programmet
Utöver de 28 sessionerna innehöll konferensprogrammet även två keynote-föreläsningar. Professor Steve Larkin, Pro Vice-Chancellor Indigenous Engagement vid The University of Adelaide i Australien, berättade om arbetet med att inkludera urfolksfrågor i det nya Adelaide University, i sin presentation med titeln: Co-creating a new university - a First Nations approach. Professor Larkin beskrev olika metoder för att säkerställa att urfolksfrågor blir en central del av det nya universitetets struktur.

Professor i Arctic Indigenous Politics vid från Laplands universitet, Rauna Kuokkanen, diskuterade de nyligen lanserade etiska riktlinjerna för forskning som involverar samer i Finland. I sin keynote-presentation föreslog professor Kuokkanen att vi ska tänka på framtiden när vi arbetar med forskningsetik, eftersom de metoder och den praxis vi använder idag kommer att påverka kommande generationers liv.

Jojk i historisk lokal
Konferensprogrammet innehöll även festligheter. En konferensmiddag arrangerades på Västra paviljongen, det som tidigare var Mimerskolans gymnastiksal, i centrala Umeå. Jörgen Stenberg höll tillsammans med Nils Johansson en jojkkonsert under kvällen. I jojksammanhang är platsen historisk, det var nämligen i just denna lokal som världens första jojkkonsert hölls år 1910.