Publicerad: 2024-10-01 Uppdaterad: 2024-10-03, 07:48

Stort intresse för Hälsa på campus

NYHET Höstupplagan av universitetets stora friskvårdsdag, Hälsa på campus, bjöd på en dag fylld av kostnadsfria föreläsningar och aktiviteter i syfte att inspirera studenter och medarbetare till en hälsosammare vardag.

Hälsa på campus 18 september välkomnade studenter och medarbetare till inspiration, rörelse och en social gemenskap. Konceptet Hälsa på campus vill vidga vyerna för hur vi kan ta hand om oss och vår hälsa och samtidigt skapa forum för att utforska Umeå och campus genom rörelse.

Träning är världens bästa pluggpaus

Hälsosammare vardag

I Aula Nordica samlades studenter och medarbetare för att inspireras av fysioterapeuten Jacob Gudiol, som bland annat pratade om vad som har störst betydelse för hälsan, samt den tidigare alpina skidåkaren Anja Pärson som förklarade grundstenarna i hennes framgångsrecept; motivation, inspiration och mod.

Digitalt fanns möjlighet att bland annat lyssna till professor Anders Rosengren från Göteborgs universitet som pratade om hur Livsstilsverktyget kan hjälpa oss att uppnå en bättre hälsa. Per Höglund, från institutionen för psykologi, delade med sig av verktyg för att hantera stress, förbättra sömnkvalitet samt hur vi kan gynna hållbar återhämtning i vår vardag och EwaCarin Sehlstedt, från institutionen för kost- och måltidsvetenskap, pratade om mat för hälsa och träning samtidigt som hon gav tips och trix för att underlätta vardagen.

–Hälsa på campus 18 september blev en fantastisk dag och lockade många till fysisk aktivitet och inspiration. Utöver föreläsningar inom ämnet hälsa erbjöd dagen ett brett utbud av aktiviteter. På programmet fanns både aktivitetsfavoriter i repris och ett gäng nykomlingar, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus.

Tove Mårs, projektsamordnare, fortsätter.

–Studenter och medarbetare kunde prova på alltifrån löpträning i olika former, träslöjd i naturen, vegetarisk matlagning, körsång, dans, golf, klättring, vandring, racketsporter, mountainbike till meditation. Hälsa på campus har verkligen något för alla, aktiviteter som gynnar så väl den fysiska som den mentala hälsan.

–Träning är världens bästa pluggpaus, instämmer Leonard Sundelin, ordförande för Umeå Medicinska Studentkår.

Samverkan nyckel till framgång

– Hälsa på campus är ett samverkansprojekt som drivs av Idrottshögskolan, men utan alla viktiga medspelare skulle Hälsa på campus inte vara så framgångsrikt som det faktiskt är, säger Pernilla Eriksson.

Pernilla förklarar att det finns en referensgrupp med representanter från Studenthälsan, Personalenheten, Kommunikationsenheten, Lokalförsörjningsenheten, Umeå universitets tre studentkårer, Kyrkan på campus, universitetets tre största idrottsinstitutioner Pedagogik, Psykologi samt Samhällsmedicin och rehabilitering, Buddy program (som samlar universitetets internationella studenter) samt IKSU.

–Utöver denna skara är det många andra aktörer som söker kontakt med oss inför varje aktivitetsdag och vill engagera sig genom att erbjuda olika aktiviteter, vilket är oerhört roligt. Tack vare det nära och fina samarbete som finns för Hälsa på campus kan vi fortsätta utveckla konceptet och erbjuda attraktiva friskvårdsdagar till universitetets studenter och medarbetare, fortsätter Pernilla.

Hälsa på campus väcker även stort intresse nationellt. Vid Hälsa på campus 18 september närvarade Mittuniversitetet samt Svenska Akademiska Idrottsförbundet för att inspireras, men flera andra universitet och högskolor har också visat intresse för konceptet.

Aktiviteter helt gratis, perfekt för studentekonomin

Hälsa på campus 19 februari 2025

Hälsa på campus arrangeras två gånger per år, onsdag vecka 38 samt vecka 8. Tove Mårs berättar att redan nu påbörjas planeringen av nästa Hälsa på campus som hålls den 19 februari.

–Vi har fått många önskemål om vad man gärna ser i det kommande programmet. Det är roligt att det finns ett stort och härligt engagemang. Vi tar tacksamt emot ännu fler idéer och önskemål, säger Tove Mårs.

Representanter från Umeå studentkår berättar att Hälsa på campus är bra både för den fysiska och psykiska hälsan och att konceptet blandar nytta med nöje. De fortsätter:

–Hälsa på campus erbjuder aktiviteter helt gratis, vilket är perfekt för studentekonomin.

Hälsa på campus 18 september lockade närmare 2 500 deltagare och erbjöd 46 olika aktiviteter utöver dagens föreläsningar.

–Tack till alla medspelare och till alla som deltog under dagen. Tillsammans gör vi Hälsa på campus till ett framgångskoncept som förhoppningsvis lockar fler och fler för varje gång vi genomför dagen. Det är också roligt att se att fler lärosäten ser nyttan med våra friskvårdsdagar. Vi ses igen den 19 februari, avslutar Pernilla Eriksson.