Publicerad: 2023-06-29

Nyexaminerade hälso- och sjukvårdskuratorer stolta efter ett intensivt år

NYHET Nu har de första kullen tagit examen från Institutionen för socialt arbetes nya hälso- och sjukvårdskuratorsprogram.

Text: Sofia Strömgren

– Det känns otroligt! Både att få vara den första kullen att gå programmet i Umeå och att legitimeras som hälso- och sjukvårdskurator, säger Tess Strandberg, student på programmet.

Varför är den här utbildningen viktig?
–  Det är så otroligt mycket kunskap som vi inte får med oss under Socionomprogrammet där vi skolas in till att arbeta inom kommunen. Att arbeta inom regionen är lite som att träda in i en helt ny värld, där det krävs ytterligare samt annan kunskap. Jag hade inte varit redo för kuratorsrollen inom sjukvården innan programmet, nu har jag en trygg grund att luta mig mot, säger hon.

Hälso- och sjukvårdskuratorprogrammet ges från hösten 2022 vid Institutionen för socialt arbete, och är en ettårig utbildning på avancerad nivå som numer är legitimationsgrundande. Utbildningen leder både till en hälso- och sjukvårdskuratorsexamen och till en magisterexamen i socialt arbete. Under det här första läsåret har klassen bestått av 20 studenter.
– Vi som varit lärare på programmet har haft ett intensivt, roligt och lärorikt första genomförande och vi laddar nu inför omgång två som startar upp i höst, säger Sara Lilliehorn, programansvarig och lektor vid Institutionen för socialt arbete.

Legitimationen stärker yrkets status

Kuratorer inom hälso- och sjukvård var tidigare den enda högskoleutbildade professionen med direkt patientansvar som inte hade legitimation. För att öka patientsäkerheten beslutade regeringen år 2019 att även kuratorer inom hälso- och sjukvård ska vara ett legitimationsyrke. Studenten Benjamin Wahlberg säger att det stärker kompetensen och den kunskap de fått från socionomprogrammet.
–  För mig personligen tror jag det viktigaste med utbildningen är just att den ger oss legitimationen, som är viktig för den professionella yrkesidentiteten och yrkets status och ställning inom sjukvården och samhället i övrigt. Jag tror utbildningen är viktig då den stärker tidigare erhållen kunskap, man blir aldrig helt färdigutbildad oavsett hur länge man sitter vid skolbänken, säger han.

Jag känner mig stolt, då kuratorn som profession bör uppmärksammas mer

Intensivt, intressant och utmanande

Tess Strandberg tycker att programmet i det stora hela varit mycket givande och gett en god grund för hälso- och sjukvårdens organisering, juridiska ramar, ett biopsykosocialt perspektiv och en förståelse för kuratorns roll. Inslag som hon säger är grundläggande för kuratorsarbetet inom en klinisk kontext.
– Trots att Socionomprogrammet ger en bred kompetens och öppnar många yrkesvägar så är hälso- och sjukvården inte lika framträdande under utbildningen. Jag kände att något saknades och då mitt mål redan från början har varit att i framtiden arbeta som kurator inom sjukvården så kändes programmet som ett självklart komplement. Det var bra att programmet hade både praktiska och teoretiska delar, då vi fick chansen att under programmet utöva vår teoretiska kompetens under både samtalsövningar samt den verksamhetsförlagda utbildningen. Däremot hade jag önskat att programmet var längre och hade kunnat sträcka sig till 120 hp (högskolepoäng).

Hur har det här året varit?
– Året har varit intensivt och tufft, ett utmanande program där både innehåll och tid komprimeras till 60 hp. Men även otroligt intressant, kul och berikande. Jag är väldigt nöjd att jag valde att ansöka till programmet, säger Tess Strandberg.

Hur tycker ni att det känns att ha tagit tagit hälso- och sjukvårdskuratorsexamen?

– Jag känner mig stolt, då kuratorn som profession bör uppmärksammas mer, säger Tess Strandberg.

– Jag tycker det är bra att man har tagit sig igenom utbildningen och kul att man känner att man är på väg någonstans, men det finns ändå lite sorg i att detta lilla moment i livet är över. Det är alltid lite tråkigt när saker tar slut, men livet måste rulla på oavsett. Det är mest mina personliga tankar kring att gå en utbildning rent allmänt, det fanns liknande tankegångar när jag tog socionomexamen och ännu längre bakåt när jag tog studenten och gick ut gymnasiet, säger Benjamin Wahlberg.