Publicerad: 2010-09-17

Spännande Forskarfredag i Skellefteå

NYHET Fredagen den 24 september 2010 har utlysts som Researchers’ Night av EU-kommissionen. Runt om i hela Europa erbjuds hundratals aktiviteter som ska visa hur spännande och kul forskning är.

Allmänheten, speciellt barn och unga, bjuds in till Campus Skellefteå där det kommer att bjudas på föreläsningar, minikurser, workshops, prova-på-aktiviteter, utställningar och många andra möjligheter att möta forskare.

Umeå universitet bjuder på föreläsningar, workshops och minikurser. Minikurserna genomförs mellan kl 10-12 och dessa har lockat mer än hundra bokningar av elever på gymnasiet.

I Skellefteå genomförs projektet som vanligt i samarbete med Umeå universitet, Skellefteå kommun/Campusutveckling, Luleå tekniska universitet och företag och föreningar i Skellefteå.

Läs mer om Forskarfredag på www.skelleftea.forskarfredag.se/2010/

Redaktör: Anna Dahlberg