Publicerad: 2024-06-14 Uppdaterad: 2024-06-17, 11:02

Internationell sommarskola i utbildningshistoria samlar forskare från hela världen

NYHET Den 6 till 8 juni anordnades årets upplaga av den internationella sommarskolan för doktorander i utbildningshistoria, History of Education Doctoral Summer School (HEDSS), vid Aarhus universitet (DPU) i Köpenhamn.

Drygt 30 doktorander och seniora forskare från universitet i bland annat Australien, USA, Kanada, Italien, Tyskland, Schweiz, Litauen, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Norge, Danmark, Sverige och Finland samlades för att presentera och diskutera pågående utbildningshistorisk forskning under tre intensiva dagar.

Utöver forskningspresentationer och workshops om etik och publiceringsstrategier fick deltagarna uppleva guidade turer med fokus på skolarkitektur samt ett besök i ett skolmuseum med en av världens största samlingar av skolplanscher.

HEDSS är ett samarbete mellan Stichting Paedagogica Historica, History of Education Society, UK, European Educational Research Association och International Standing Conference for the History of Education. Nästa år arrangeras sommarskolan i Oslo.

En av sommarskolans koordinatorer

Björn Norlin