Publicerad: 2024-06-18 Uppdaterad: 2024-07-03, 10:15

Sommaröppet på Bildmuseet

NYHET Bildmuseet är fullt med konstupplevelser hela sommaren – helt gratis. Fyra utställningar med olika uttryck, visningar flera gånger dagligen och möjlighet för en stunds avkopplande läsning i vår bildverkstad.

Text: Erik Hillbom

På Bildmuseet kan du uppleva internationell samtidskonst i världsklass. Sju våningar med olika konstnärliga uttryck och upplevelser. Under sommaren visas fyra utställningar:

Elias Crespin / Chronomorphosis
Mobila skulpturer rör sig långsamt och graciöst i komplexa, precisa formationer, skenbart fritt svävande i luften. Cirklar, kvadrater, linjer, trianglar i metall eller akryl, upphängda i knappt märkbara nylontrådar, bildar geometriska koreografier som bygger på matematiska algoritmer. Elias Crespins hypnotiskt suggestiva verk inbjuder till reflektion över form, rum, rörelse och tid. En av de få levande konstnärerna som finns representerade på Louvren.

Åtta grader / Samtida konst om skogen
Utställningen presenterar samtida konst som berättar om människans komplexa förhållande till skogen, alltifrån uppfattningen om ett okränkbart egenvärde till föreställningen om något att använda, som en ekonomisk resurs eller en plats för rekreation. Vad är en skog? Och vilka frågor om den är angelägna här och nu?

Konsthögskolan Umeå / After Tomorrow at Sunrise
Årliga utställningen med masterstudenterna från Umeå konsthögskola och kulmen på en period av intensivt arbete och research för masterstudenterna.

Årets svenska bilderbok / Alla äter alla
Utställningen på Bildmuseet presenterar alla originalmålningar till den prisade boken, och här kan du också höra Aron Landahl läsa den.

Dagliga visningar
En guidad tur erbjuder nya insikter i konsten. Bildmuseet erbjuder gratis visningar tre gånger per dag i längre och kortare format.

13.00 Lunchvisning: En 30-45 minuters visning med presentation av utställningarna som pågår för tillfället. På lördagar ger vi lunchvisningen på engelska.

14.00 Möte med ett konstverk: En kort visning, ca 10 minuter av något eller några utvalda verk i utställningarna.

15.00 Möte med ett konstverk: En kort visning, ca 10 minuter av något eller några utvalda verk i utställningarna.

Bildverkstaden blir under sommaren ett läsrum och en stunds avkoppling.

Öppettider:
Onsdag – söndag 12.00-17.00 (Undantag för midsommarafton och midsommardagen).
Alltid fri entré