Publicerad: 2024-10-15

Social innovation – nödvändigt för att tackla framtidens miljöutmaningar

NYHET Klimatförändringar och miljöproblem blir alltmer påtagliga och befintliga teknologiska lösningar har visat sig otillräckliga. Ny forskning vid Umeå universitet visar att sociala innovationer kan ge hållbara lösningar genom att förändra våra sociala vanor och beteenden. Resultaten från den nya studien lyfter bland annat behovet av politiskt stöd för att främja och skapa en långsiktigt hållbar framtid.

Lucas Haskell, doktorand vid Handelshögskolan och Företagsforskarskolan vid Umeå universitet, har forskat på hur sociala innovationer kan bidra till att lösa miljöutmaningar genom att förändra sociala vanor i ett samhälle. I samarbete med Coompanion Västerbotten har han studerat initiativ inom sektorer som transport, byggande, matkonsumtion, återvinning och återanvändning.

– I min forskning har jag undersökt hur sociala innovationer potentiellt kan förändra våra sociala vanor för att lösa miljömässiga utmaningar. Det med fokus på bland annat transport, bygg, matkonsumtion och produktion samt återvinning och återanvändning, säger Lucas Haskell.

Behovet av politiskt stöd

Enligt Haskell kräver sociala innovationer ofta externt stöd för att kunna överleva och göra verklig skillnad. Detta inkluderar inte bara finansiellt engagemang, utan också socialt och politiskt stöd för att förändringarna ska hålla över tid.

– För att sociala innovationer ska kunna vara icke marknadsdrivande och för att det ska bli verklighet behöver de externt stöd för att kunna främja förändring. Socialt lärande, samarbete, och att stärka individers möjlighet att påverka är sätt att möjliggöra att nya sociala vanor kan få spridning, säger Lucas Haskell.

En viktig del av framtiden

Haskells forskning visar att sociala innovationer ofta är en oförbisedd del i kampen mot nutidens miljöutmaningar. Genom att inspirera till förändringar i sociala vanor, från hur vi konsumerar till hur vi återvinner, kan dessa initiativ bidra till en mer hållbar framtid.

– För att få till stånd verklig förändring behöver vi alla bli en del av processen, vilket kräver samarbeten mellan viktiga aktörer samt att man involvera medborgare, avslutar Haskell.

Anknuten som doktorand till Handelshögskolan vid Umeå universitetEnhet: Företagsekonomi, Entreprenörskap

Om Lucas Haskell
Lucas Haskell är född och uppvuxen i USA. Han är doktorand vid Handelshögskolan och Företagsforskarskolan vid Umeå universitet och har tidigare en masterexamen i management från samma institution. Han har även tilldelats utmärkelsen för bästa forskningsplan av Nordiska Företagsekonomiska Föreningen år 2019, ett pris som erkänner hans bidrag till forskningen om social innovation och hållbar utveckling. Lucas Haskell hoppas kunna försätta forska om social innovation och undervisa kring entreprenörskap efter disputationen.

Om disputationen
Lucas Haskell, enheten för företagsekonomi vid Handelshögskolan i Umeå, försvarar sin avhandling med den svenska titeln: Social innovation och miljömässig hållbarhet: Behovet av stark hållbara sociala innovation (Engelsk titel: Social innovation and environmental sustainability: Towards strongly sustainable social innovation)

Datum: fredagen den 18 oktober 2024
Tid: Klockan 13.00
Plats: Lindellhallen 1, Samhällsvetehuset

Ta del av hela avhandlingen

Om Företagsforskarskolan

Företagsforskarskolan vid Umeå universitet bygger på samverkan mellan universitet, forskare och företag eller organisation och syftar till att förena nytta för både samhället och den externa parten samtidigt som en utbildning av nya högkvalitativa forskare sker. Doktoranden får också ett skräddarsytt akademiskt kurspaket. Forskarskolan är öppen för alla discipliner och doktoranden har sin anställning vid Umeå universitet.

Läs mer på Företagsforskarskolans hemsida