Publicerad: 2024-03-28

Smarttelefonen – missbrukarnas nya vapen

NYHET Smarttelefonen har utvecklats till ett tänkbart verktyg för beroende, vilket möjliggör ekonomiskt missbruk oavsett tid och plats. Trots den praktiska bekvämligheten kan dessa teknologier även användas av missbrukare för att manipulera och utnyttja sina partners ekonomi och självständighet, ibland genom hot om våld.

Text: Charlotte Ståhl

Forskningen understryker vikten av att förstå och tar upp problemet med ekonomiskt missbruk i den digitala eran. Det är avgörande att beslutsfattare och andra aktörer tar dessa risker på allvar för att skydda de mest sårbara i samhället.

Charlott Nyman från Sociologiska institutionen, Ann-Sofie Henrikson från Juridiska institutionen och Lars Evertsson från Mittuniversitetet har gemensamt publicerat en blogg på Bristol förlagets webbsida, Transforming Society. Deras blogg, som baseras på en forskningsartikel i Journal of Gender-based Violence, lyfter fram den ökade risken för ekonomiskt missbruk kopplat till användningen av smarta telefoner och digitala finansiella tjänster. Syftet med bloggen är att öka medvetenheten och sprida kunskap om ekonomiskt våld, en typ av våld i nära relationer som ofta förblir okänt.

Kvinna som inte mår bra sitter lutad framåt med händerna knäppta framför ansiktet.

Ökad risk för ekonomiskt övergrepp i nära relationer

Genom intervjuer med kvinnor i Sverige som överlevt våld i nära relationer identifierar forskningen hur dessa tjänster används som verktyg för ekonomiskt övergrepp.

Läs hela artikeln

Två mobiler laddas via powerbank.

Hur smarttelefonen har blivit ett missbruksvapen

Ekonomiskt missbruk innebär kontroll av en persons pengar och ekonomi. Bloggen lyfter fram den ökade risken för ekonomiskt missbruk kopplat till användningen av smarta telefoner.

Till bloggen