Publicerad: 2024-08-27

Ska stärka medarbetares färdigheter i svenska och engelska

NYHET Ett nytt språkprogram som startar i form av en pilot, höstterminen 2024, kommer att erbjuda ett brett utbildningsutbud i svenska och engelska för medarbetare vid Umeå universitet. Språkprogrammet ska ge redskap för ett hållbart arbetsliv och stärka den strategiska kompetensförsörjningen.

– Genom att förbättra medarbetares språkfärdigheter i svenska och engelska ökar kvaliteten inom hela lärosätets verksamhet, vilket ligger i linje med universitetets vision om att ha ett stöd och service som främjar utbildning, forskning och innovation i framkant. Umeå universitet är framgångsrikt i att rekrytera medarbetare och studenter från andra länder men för att kunna nyttja medarbetarnas fulla kompetens behövs goda kunskaper i svenska. Vi ser också att teknisk och administrativ personal efterfrågar kurser i engelska för att på bästa sätt stötta lärare, forskare och studenter som kommer från andra länder, säger rektor Hans Adolfsson.

Varierat utbud för att möta olika behov

I oktober 2023 påbörjades en förstudie som resulterade i en ansökan till den Lokala utvecklingsfonden (LUF) om medel till ett fyraårigt pilotprojekt. Medel beviljades och målet är att projektet ska mynna ut i en långsiktig verksamhet.

– Både arbetsgivaren och medarbetare ställs inför flera utmaningar när medarbetare inte fullt ut kan medverka i alla delar av en organisation som befinner sig i en svenskspråkig kontext. Ett väl etablerat språkprogram ger förutsättningar för arbetsgivaren att erbjuda delaktighet och för medarbetaren att utöva ett gott medarbetarskap, säger personalchef Lars Nordlander.

Projektgruppen som arbetade med förstudien har utformat förslaget utifrån aktuell forskning, verkstäder med ämneskunniga lärare, omvärldsanalys samt utvärderingar och erfarenheter från tidigare språkkurser vid Umeå universitet.

– Något vi särskilt tog fasta på var att teknisk och administrativ personal efterfrågar kompetensutveckling i engelska. Satsningen på den personalkategorin är en av de delar av förslaget som känns som en spännande riktning för arbetet med kompetensutveckling inom Umeå universitet. En annan är den variation av kompetensutvecklingsaktiviteter som finns i förslaget, både vad gäller tidsomfattning och innehåll, säger Frankie Ekerholm, projektledare för förstudien.

Om pilotomgången

Piloten är indelad i två faser och pågår från och med höstterminen 2024 till vårterminen 2028. I fas 1 kommer kurser och verksamheten att genomföras som försöksverksamhet med löpande utvärderingar samt finansieras av LUF. I fas 2 kommer kurser och verksamhet att revideras baserat på utvärdering av fas 1 och bekostas med kursavgifter.

Projektägare för den fyraåriga pilotomgången är rektor och projektförvaltare personalchef.

Kontakt kommande pilotomgång

Lars Nordlander