Publicerad: 2012-08-13

Sjuor forskar på sommarlovet

NYHET För tredje året i rad får nyfikna elever som gått ut årskurs sju pröva på att forska och experimentera på Umeå universitet. Forskarlägret pågår 13-17 augusti. 30 elever har fått chansen att vara med och till exempel göra egna DNA-studier.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Tanken med forskarlägret är att ungdomar ska få chansen att upptäcka hur intressant och spännande det är med forskning, säger Karolina Broman som är projektledare.

30 ungdomar ägnar sommarlovets allra sista dagar åt att prova på hur forskning går till. Till sin hjälp har de forskare i naturvetenskap, matematik och teknik vid Umeå universitet. Tisdag-torsdag är 13-14-åringarna på universitetet och jobbar med olika projektarbeten, till exempel DNA-studier, Mars-landare och kodknäckning.

På fredag kl 14–16 ska de presentera sina resultat och berätta vad de gjort under veckan.

– Då håller vi till på Umevatoriet och kan nyttja experiment- och upplevelseavdelningen och om vädret tillåter skådar vi stjärnor och planeter i det stora teleskopet, säger Karolina Broman.

Arrangör är teknisk-naturvetenskaplig fakultet i samarbete med Umevatoriet.

Läs mer på http://www.teknat.umu.se/forskarlager

Journalister är välkomna att besöka forskarlägret under veckan eller vid avslutningen på Umevatoriet.

Karolina Broman, projektledareT

elefon: 090-786 95 81, 070-341 63 43

E-post: karolina.broman@matnv.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.