Publicerad: 2024-05-20

Sara Sandström och Harald Gaski hedersdoktorer vid Umeå universitet

NYHET Konstvetaren, f. d. galleristen och verksamhetsledare för Prinsessan Estelles Kulturstiftelse, Sara Sandström och forskaren, författaren och professor i samisk kultur och litteratur vid Samiska högskolan/Sami allaskuvla, Harald Gaski, har av Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet utsetts till hedersdoktorer 2024.

Text: Per Melander

I motiveringen står bland annat att Sara Sandström utsetts till hedersdoktor för sitt initiativrika och kunniga arbete för att tillgängliggöra samtida konst, såväl i Umeå som nationellt och internationellt. Och Harald Gaski för sina betydande insatser för att stärka samiskt språk och samisk litteratur och därmed inspirera såväl forskare som författare.

Sandström och Gaski har båda bidragit till Humanistiska fakultetens verksamhet, inom samiska studier respektive konst och kulturentreprenörskap. Båda har nominerats av medarbetare vid fakulteten.

Kontakt:

Sara Sandström, sara@preks.se, tel. 070-569 49 91