Publicerad: 2024-02-13

Samarbete med sydkoreanska lärosäten

NYHET Projektet SKERIC, Sweden Korea Education, Research, and Innovation Collaboration, syftar till kunskapsutbyte och nya perspektiv för nästa generation av forskare och innovatörer. Svenska och koreanska lärosäten har länge samarbetat men nu fördjupas samarbetet inom tre områden: Future Laureates, Science Diplomacy Academy och Science to Business Forum.

SKERIC syftar till att med digitala och fysiska plattformar genomföra skräddarsydda program för internationell och interdisciplinär utveckling av de bästa och mest framstående unga forskarna och innovatörerna. Målet är att de ska bli ledande forskare, akademiska ledare och framstående innovatörer. Genom skapande av nätverk, framtagande av verktyg, träning, utveckling och finansiering vill SKERIC ge kommande forskare en plattform för att arbeta på lösningar på aktuella samhällsutmaningar samt verka för demokrati och akademisk frihet.

De svenska deltagande lärosätena, utöver Umeå universitet, är Kungliga Tekniska högskolan, Lunds universitet, Göteborgs universitet samt Uppsala universitet. Koreanska partner i projektet är Korea University, Seoul National University och Pohang University of Science and Technology. Projektet drivs i samarbete med svenska ambassaden i Seoul.

– Projektet startade hösten 2023 med ett första möte i Sydkorea. Det var produktiva möten där arbetet med de kommande utlysningarna under våren 2024 inom de tre olika områdena i projektet; Future Laureates, Science Diplomacy Academy och Science to Business Forum tog form. Utöver dessa tre områden finns en arbetsgrupp för organisation och en för kvalitetssäkrande av projektet, berättar Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet.

Future Laureates är ett tvärvetenskapligt samarbete kring olika samhällsutmaningar. Fem grupper av unga forskare kommer att arbeta tillsammans med mentorer inom dessa områden: klimatförändringar och grön omställning, precisionshälsa, innovativa energilösningar, dynamiskt, säkert och hållbart samhälle samt artificiell intelligens. Detta program riktar sig till unga forskare som disputerat för upp till fem år sedan. Totalt kommer 25 forskare från Sverige och lika många från Korea att antas till detta arbetspaket. I programmet ingår också kommunikation, etik i forskning och att skriva ansökningar.

Science Diplomacy Academy är ett ledarskapsprogram med syfte att utveckla kunskap att leda i den komplexa internationella värld forskningen bedrivs i. Definitionen av vad som är Science Diplomacy varierar men detta program handlar om att leda i linje med demokratiska värden. Detta är särskilt viktigt nu på grund av den geopolitiska situation som råder i världen. Fokus ligger därför på den komplexitet som finns i internationella samarbeten. Akademisk frihet, riskvärdering i internationella sammanhang, legala aspekter och kulturella skillnader är några av de teman som kommer att adresseras. Målgruppen är disputerade forskare, som har gjort sin post-doc och som beräknas ha en ledande position inom fem år. 15 deltagare från respektive land kommer att delta i detta program.

Nominering till arbetspaken Future Laureates och Science Diplomacy Academy kommer att öppna i slutet av mars 2024.

Science to Business Forum handlar om att stötta forskare i start up- och spin off-företag. Man får till exempel hjälp med hur man ska tänka för att etablera sig på en ny marknad. Inom detta paket kommer ett start-up företag per lärosäte att involveras.

Alla teman innebär möten i Sydkorea 2024 och 2025, med träff i Sverige 2026, samt digitala möten däremellan.

Samarbete mellan svenska och sydkoreanska universitet har funnits sedan tidigare, och SKERIC är en utveckling på det samarbetet.

I slutet 2024 kommer de första utlysningarna av såddmedel och mobilitetsmedel för unga forskar att öppna. Nästa SKERIC-möte är planerat till andra veckan i november 2024 i Korea. Under denna vecka kommer även det återkommande Sweden-Korea Nobel Memorial Program, där forskare från både Sverige och Sydkorea kommenterar årets Nobelpris, att gå av stapeln. Sweden-Korea Nobel Memorial Program arrangeras av lärosätena i samarbete med ambassaden.

SKERIC finansieras av medel från STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, delaktiga lärosäten samt erhåller även stöd från svenska ambassaden i Seoul.

Vill du veta mer om SKERIC och Umeå universitets samarbeten i Sydkorea? Hör av dig till Helena Gradin, biträdande enhetschef på International Office.

Webbsida: www.skeric.org

Helena Gradin