Publicerad: 2024-07-11

Rekordsiffror för antal antagna vid Umeå universitet

NYHET Umeå universitets antagningssiffror för höstterminen 2024 visar en ökning med 6,3 procent. Totalt är 35 435 antagna till höstens utbildningar, vilket gör Umeå universitet till det tredje största universitetet.

– Det är glädjande att allt fler väljer att utbilda sig vid Umeå universitet. Antagningssiffrorna visar att våra utbildningar är attraktiva bland blivande studenter och att intresset är stort för högre utbildning, säger Cathrine Norberg, vicerektor med särskilt ansvar för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet.

Den största programgruppen är civilingenjörsutbildningen med 617 antagna studenter, näst störst är civilekonomutbildningen med 387 antagna. Sjuksköterskeutbildningen ökar antagningen med 33 procent jämfört med hösten 2023 och trots en ökad antagning ökar antalet reserver till de stora programgrupperna.

Den största enskilda antagningen görs till Tekniskt naturvetenskapligt basår med 329 antagna, en ökning från 320 antagna höstterminen 2023. Basåret är en ettårig förutbildning för den som vill komplettera sin gymnasiebehörighet inför högre studier.

Umeå universitet har fortsatt stor antagning till kurser, vilket gör att sett till antalet antagna studenter totalt är Umeå universitetet tredje största universitetet i landet.

– Universitetet har förmånen i höst att välkomna 35 435 nya studenter som kommer att höja sin kompetens vilket gynnar både den enskilda individens möjligheter på arbetsmarknaden och samhället som helhet, säger Cathrine Norberg.

För mer information kontakta

Cathrine Norberg