Publicerad: 2024-10-01

Reform gav bättre tillgång till hälsovård i Ecuador

NYHET En avsevärd förbättring av befolkningens tillgång till hälsovård blev resultatet av en stor hälsovårdsreform i Ecuador. Samtidigt minskade egenavgifterna för sjukvård för stora grupper av befolkningen, men inte för alla. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson

Under en tioårsperiod, mellan 2007 och 2017, genomförde Ecuadors regering en omfattande reform av hälsovårdssystemet med syfte att minska de socioekonomiska skillnaderna i vården och uppnå en allmän täckning av hälsovård av alla invånare i landet.

I en avhandling vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa har Edy Quizhpe utvärderat effekterna av reformen.

Det gick att se ett antal positiva effekter: Tillgången till sjuk- och hälsovård har avsevärt förbättrats och de sociala ojämlikheterna har minskat. Man är nu betydligt närmare allmän täckning av hälsovård. Särskilt för socialt utsatta grupper är det en stor förbättring.

Utvärderingen visar också på minskade utgifter för egenavgifter för många hushåll. Reformen har samtidigt medfört ett ökat politiskt engagemang i hälsovårdsfrågor.

Det finns dock kvarstående problem. Ett är att ojämlikheten mellan ursprungsbefolkningen och övriga kvarstår. Ett annat är att personer som är oförsäkrade fortfarande har höga egenavgifter för hälsovård. Det finns också en oro för att hälsovården blir en handelsvara och kring systemets långsiktiga finansiella hållbarhet.

– För den fortsatta utvecklingen är det viktigt att hälsovårdens beroende av egenavgifter successivt kan minskas samt att man säkerställer tillräckliga resurser och når en balans mellan offentliga och privata intressen så att folkhälsa prioriteras framför ekonomisk vinst, säger Edy Quizhpe,

Edy Quizhpe är läkare med många års erfarenhet av arbete inom hälsosystemet i Ecuador.

Om disputationen

Edy Rolando Quizhpe Ordoneñez, Institutionen för epidemiologi och global hälsa, försvarar fredag 3 oktober kl. 13.00 sin avhandling Hälsosystemreform i Ecuador – har det bidragit till hälso- och sjukvård för alla? Huvudhandledare Anni-Maria Pulkki Brännström. Lokal: Triple Helix.