Punktum-medel till projekt om professionalism som utbildningsmål
NYHET
Ett projekt som undersöker hur bedömning av professionella förhållningssätt kan utvecklas inom högre utbildning får Punktum-medel 2020.
Sara Lilliehorn, Socialt arbete, och Ola Lindberg, Pedagogiska institutionen. Saknas på bilden: Oscar Rantatalo, Pedagogiska institutionen.
BildJohan Tegman
Sara Lilliehorn, lektor vid Institutionen för socialt arbete och huvudsökande för projektet, svarar på tre frågor om projektet och ansökningsprocessen.
Grattis till era Punktum-medel – kan du kortfattat beskriva projektet som medlen ska finansiera?
Stort tack! Syftet med vårt projekt är att utveckla generellt användbara metoder för bedömning av professionell utveckling i högre utbildning. Professionell utveckling, ofta kallat ”PU”, rör utbildningsmål som adresserar studenters värderingsförmåga och förhållningssätt, exempelvis förmåga att visa professionellt förhållningssätt, empati och självkännedom, skarpa utbildningsmål i många professionsutbildningar men ofta svåra att bedöma. I projektet kommer vi att fokusera på läkarprogrammet, socionomprogrammet och fakultetskurser i polisärt arbete.
Hur upplevde du ansökningsprocessen?
Bra, det var informativt och roligt att möta bedömarpanelen i Steg 1 och positivt att de ger feedback på punkter att utveckla eller förtydliga till Steg 2.
Vad vill du ge för råd till den som funderar på att söka Punktum-medel under 2020?
Var väl förberedd i steg 1. Ha en genomarbetad, tydlig presentation av projektet som visar hur det fångar upp temat i utlysningen.