Publicerad: 2024-09-02

Prov för sjuksköterskor från världens alla hörn

NYHET Varje år genomgår omkring 50 sjuksköterskor från länder utanför EU/EES ett praktiskt kunskapsprov vid Norrlands Universitetssjukhus i Institutionen för omvårdnads regi. De allra flesta godkänns för en svensk legitimation, och några av dem stannar i Umeå men i mindre omfattning.

För sjuksköterskor från ett EU/EES-land gäller EU-direktivet om ömsesidigt erkännande av yrkeskvalifikationer. Efter att de lämnat in en ansökan till Socialstyrelsen, som styrker utbildning och språkkunskaper, får de sedan sin legitimation.
Vägen är längre för sjuksköterskor från andra länder. Socialstyrelsen avgör vilka som antingen ska gå ett kompletteringsprogram på två eller ibland tre terminer, eller ett teoretiskt och praktiskt kunskapsprov tillsammans med praktisk tjänstgöring. För det senare måste den sökande bland annat klara språket och ha kunskap om det svenska sjukvårdssystemet.

Om de klarar det teoretiska testet, som sköts från Göteborg, väntar ett praktiskt kunskapsprov på ett kliniskt träningscenter. I Umeås fall genomförs det på Clinicum Betula på NUS. Här får de, i en naturtrogen miljö, visa sina färdigheter genom bland annat injektioner, blododling och sugbehandling av övre luftvägar.
När båda proven är godkända, får de själva ordna tre månaders praktisk tjänstgöring vid ett sjukhus eller någon annan vårdinrättning med sjuksköterskor.

Mitzie Nordh, adjunkt vid Institutionen för omvårdnad, är enhetschef vid Clinicum Betula, en verksamhet som delas med Läkarprogrammet. Här har det praktiska provet genomförts sedan hösten 2021.
– Vi har varit ganska aktiva och har examinerat ungefär 150 sjuksköterskor sedan starten. Det är ett trevligt uppdrag, som verkligen berikar vår verksamhet, säger Mitzie Nordh.
– Många har haft en anställning som undersköterska här i Sverige och har fått jobb direkt som sjuksköterska. Väl framme vid legitimationen kan de vid behov guidas av Vårdhandboken.

En som genomfört provet i augusti 2024 är Jean de Dieu Mwizerwa från Rwanda, som har bosatt sig i Umeå och som kommer att göra praktik här:
– Jag var lite nervös i början av provet, men det blev bättre och bättre med tiden. Och det var inget som var speciellt svårt.
Samira Keykhosravi och Parisa Enayati från Iran tycker att grunderna för yrket är ungefär desamma i Sverige, men att det är skillnader i olika material. Så här säger Angela Cantiga från Filippinerna:
– Där är det vanligt att patienten betalar för olika material.

Alla fyra har tidigare jobbat några år som sjuksköterska i sina ursprungsländer, exempelvis med intensivvård och kirurgi. Efter provet får de vänta på besked om resultatet. Bedömningsunderlagen skickas till ansvariga i Göteborg, som meddelar deltagarna så snart som möjligt. Den som inte klarat provet får två chanser att göra om det.