Publicerad: 2024-08-30

Programmet klart för Hälsa på campus 18 september

NYHET Nu är den sista pusselbiten till höstens stora friskvårdsdag klar. Studenter och medarbetare vid Umeå universitet hälsas varmt välkomna, onsdag 18 september, till en dag med fokus på fysisk aktivitet och hälsa.

Hälsa på campus är en satsning på hälsa och friskvård vid Umeå universitet. Projektet är även en viktig del i universitetets arbete för ett hälsosamt campus där målet är ett hållbart studie- och arbetsliv.

–En grundsten för Hälsa på campus är att erbjuda något för alla utifrån intresse och förutsättningar. Vi är glada att på nytt erbjuda ett digert och inspirerande program till universitetets studenter och medarbetare, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus.

Kunskap är lätt att bära

Hälsa på campus vill inspirera, öka medvetenheten och kunskapen kring fysisk aktivitet och hälsa. Som i ett led i detta arbete bjuds olika experter och inspiratörer in för att sprida insikter och dela med sig av sina erfarenheter.

–Glädjande kan vi presentera Jacob Gudiol och Anja Pärson som kommer föreläsa i Aula Nordica. Jacob Gudiol, fysioterapeut med en mastersexamen i Sport Science med inriktning idrottsmedicin från Lunds universitet, kommer inte bara föreläsa utan också hålla i en träningsworkshop under eftermiddagen. OS-medaljören Anja Pärson kommer prata om grundstenarna i det som blivit hennes framgångsrecept ”Motivation, inspiration, mod!” fortsätter Pernilla.

Professor Anders Rosengren vid Göteborgs universitet kommer vara med via länk och berätta hur Livsstilsverktyget kan hjälpa oss att uppnå en bättre hälsa genom små steg av hälsosamma vanor. Kom gärna till lokalen Galaxen i universum så lyssnar vi tillsammans.

–Hälsa på campus gästas även av Umeås egna experter Per Höglund, från Institutionen för psykologi, och EwaCarin Sehlstedt, från institutionen för kost- och måltidsvetenskap. De kommer hålla digitala föreläsningar om ”Stress, sömnstörning och återhämtning” samt ”Tips och trix – mat för hälsa och träning. Dessa föreläsningar finns dessutom tillgängliga i tre dagar, säger Tove Mårs.

Nykomlingar och favoriter i repris

Aktivitetsprogrammet Hälsa på campus 18 september erbjuder såväl favoriter i repris som nykomlingar i utbudet. Bland favoriterna återfinns bland annat matlagningsworkshopen våga vegetariskt, grön träslöjd, mountainbike, paddla dubbelkajak, körsång och vandring i Tavelsjö. Några nyheter på programmet är universitetsmästerskap i långgolf, biljard, bugg, west coast swing, touch rugby, skidgång, lyft och löp med IKSU, Auqa Hiit – träning på flytdynor samt parkour.

–Hälsa på campus har något för alla! Vi vill välkomna studenter och medarbetare till höstens friskvårdsdag. Använd aktiviteterna som teambuildning, gratis klassaktivitet eller prova något nytt helt för din egen skull, tipsar Pernilla Eriksson.

Välkommen att kontakta

Pernilla Eriksson