Publicerad: 2024-10-10 Uppdaterad: 2024-10-11, 07:52

Umeåforskning om den åldrande hjärnan prisas

NYHET Svenska Läkaresällskapet har beslutat att tilldela Lars Nyberg, professor i neurovetenskap vid Umeå Universitet, Inga Sandeborgs pris.

Text: Ola Nilsson

–Det är en stor ära att tilldelas Inga Sandeborgs pris och att forskningen om den åldrande hjärnan hamnar i fokus, säger Lars Nyberg, professor i Neurovetenskap vid Institutionen för diagnostik och intervention.

Lars Nyberg belönas för framgångsrika stora longitudinella studier kring minnesfunktioner och åldrande. Han har använt funktionell hjärnavbildning för att koppla hjärnsystem till olika minnesprocesser, och visat på faktorer hur gott minne kan bevaras upp till hög ålder.

– Målet med vår forskning är att upptäcka tidiga tecken på begynnande demenssjukdom samt faktorer som utmärker äldre med välbevarade förmågor. Detta genom att undersöka hur hjärnans struktur och funktion förändras med åldern hos individer med varierande grad av minnesnedsättning. Våra resultat pekar på att gener spelar en avgörande roll för hur individens åldrande utvecklas, men vi har även ett fokus på möjligen påverkbara livsstilsfaktorer.

Priset delas ut vid Svenska Läkaresällskapets Årshögtid den 22 oktober 2024. Pristagaren belönas med 130 000 kronor.

Om Inga Sandeborgs pris

Priset delas ut vartannat år till den eller de som gjort sig bäst förtjänt genom vetenskapliga arbeten rörande Alzheimers sjukdom eller andra degenerativa sjukdomar i centrala nervsystemet. Pristagaren belönas med 130 000 kronor.

Lars Nyberg
Professor, övrig/annan befattning