Publicerad: 2019-10-01

Andreas är vetenskaplig rådgivare i fotbollsklubben Arsenal

NYHET Andreas Ivarsson är forskare vid Högskolan i Halmstad och arbetar som vetenskaplig rådgivare i Arsenal FC. Nu kommer han till Umeå universitet för att berätta om utmaningar i sitt arbete med ett vetenskapligt perspektiv inom elitidrott.

Andreas Ivarsson är docent vid Högskolan i Halmstad. Hans forskning handlar bland annat om idrottsskadans psykologi samt prestations- och hälsoförbättrande interventioner bland idrottare. Andreas är också vetenskaplig rådgivare i fotbollsklubben Arsenal och är inblandad i ett flertal forsknings- och utbildningsprojekt i samarbete med den svenska idrottsrörelsen.

Andreas är inbjuden av profilområdet Idrott, fysisk aktivitet och hälsa vid Institutionen för psykologi att föreläsa fredag 18 oktober, på temat "Vetenskap och elitidrott: Som handen i handsken".

Andreas kommer att beskriva hur de arbetar i Arsenal för att bedöma forskning och omvandla forskning till kunskap som klubben kan använda i sin verksamhet. Andreas kommer att prata om utmaningar i sitt arbete med ett vetenskapligt perspektiv inom elitidrott samt diskutera vilka hinder och möjligheter han ser för att bedriva praktiknära forskning inom elitidrott.

Läs mer i kalendariet