Publicerad: 2020-03-18

Peter Sköld omvald ordförande i UArctics styrelse

Det ‘Arktiska universitet’ UArctic är en internationell organisation med mer än 215 medlemsinstitut och universitet från främst den cirkumpolära regionen. UArctic har också medlemmar från icke arktiska länder såsom Kina, Japan, Korea, Frankrike, Italien och Tyskland. Huvudaktiviteterna inom UArctic är forskningssamarbete (organiserat i 50 tematiska nätverk), mobilitet (genom North2Norths utbytesprogram) och utbildning. UArctic anordnar nästa kongress i Reykjavik den 5-8 oktober 2020 i direkt anslutning till Arctic Circle.

Under UArctics församlingsmöte i Köpenhamn den 26 februari omvaldes Peter Sköld på ytterligare en treårsperiod som ordförande för styrelsen. De viktigaste områdena för kommande år blir att utveckla en ny strategisk plan, den nya organisationens juridiska status, den finansiella planen, samt den kommande Uarctic kongressen.

Peter Sköld