Publicerad: 2023-10-05

Peter Henning kommenterar valet av Jon Fosse

NYHET Peter Henning, docent i litteraturvetenskap vid Umeå universitet, kommenterar valet av Jon Fosse som 2023 års Nobelpristagare i litteratur.

Text: Per Melander

Vad tycker du om valet av årets Nobelpristagare i litteratur?

– Ett bra, klassiskt val.

Vad skulle du säga utmärker honom som författare?

– Fosse skriver nästan alltid om svåra ämnen, och om det svåra i att leva ett människoliv. Han är nästan alltid gravallvarlig. Samtidigt skriver han inte svårt på något vis. Hans prosa har blivit mer och mer avskalad och minimal. Reducerad till sin essens.

Vad betyder hans texter för dig som läsare?

– Fosse strävan efter autenticitet och urgrund, själva det gravitetiska i hans litterära temperament, kan ibland framstå som provocerande. Samtidigt har jag alltid blivit djupt berörd av att läsa Jon Fosse.

Finns det någon särskild av hans böcker/dramatik som du vill lyfta fram att ta tag i och läsa?

– Kan varmt rekommendera hans senaste boksvit, “Septologin”, vars sista del kommer på svenska nu i höst. För någonting kort: pjäsen “Eg er vinden”.