Publicerad: 2010-10-07

Över Unimeg vilar en kreativ anda

NYHET Ett svagt brusande ljud och en lätt oljedoft möter i de ljusa lokalerna hos Unimeg – Universitetets mekaniska, elektroniska och glasblåseriverkstad. Några glas blåser man inte längre här – men det mesta av mekanisk och elektrisk art konstrueras och tillverkas.

Unimegs uppdrag kommer främst från universitetets egna forskare men till en mindre del också från externa forskningsuppdrag från industrin.

– Vårt uppdrag är att förse forskarna med den forskningsapparatur som de behöver och att serva och reparera alla typer av utrustning, berättar Björn Sandström, arbetsledare på Unimeg.

I verkstaden finns mängder av verktyg i prydliga rader på väggtavlor och arbetsbänkar. Toppmoderna och äldre maskiner samsas i lokalen och har alla sin speciella funktion. På Unimeg arbetar sex personer som tillsammans besitter mängder av yrkeserfarenhet och kunnande och utstrålar en märkbar yrkesstolthet. Man förstår – till exempel – att den service på alla märken och modeller av pipetter som görs här inte finns att få någon annanstans i landet.

400 projekt per år

Högt uppe på en stege balanserar Thomas Andersson. Med skruvdragaren i näven monterar han en detalj på en mätkammare, som han konstruerar med en stomme av sammansvetsade rostfria fyrkantrör. Kammaren har stora fönsterglas. I den kommer personer som deltar i forskning vid någon av universitetets enheter att placeras. Uppfinningsrikedom är det ingen brist på här och tack vare medarbetarnas skiftande bakgrund och forskarnas egna idéer hittar man ofta goda lösningar.

Varje år bedrivs omkring 400 projekt i skiftande storlek inom Unimeg. Var och en av medarbetarna driver själva projekten – från första kundkontakten via konstruktion, produktion och hela vägen fram till fakturering.

– Arbetssättet innebär stora fördelar för kunden som hela tiden har kontakt med samma person och för oss som då får möjlighet att ta mer ansvar och ett mer omväxlande arbete, försäkrar Peter Wikström.

Omväxlande jobb

Han har jobbat på Unimeg sedan 1997. Just nu tillverkar han delar till en klimatkammare i en av verkstadens fleroperationsmaskiner. Peter trivs fint med sitt jobb.

– Det är omväxlande och handlar mycket om att lösa problem och det passar mig, säger han.

I avancerade datoriserade CAD-ritningsprogram modelleras detaljer fram i 3D. Ingående detaljer i en konstruktion kan sedan sättas samman i programmet. Det gör att man redan i konstruktionsstadiet ser om och hur detaljer fungerar ihop. Från programmet får man ett digitalt underlag som sedan används för att programmera och styra de avancerade maskinerna i till exempel svarvning, fräsning och gängning. Förr gjordes det arbetet i manuella maskiner.

– Det är många fördelar med de nya maskinerna – de är tidsbesparande och har extremt hög precision, vilket gör att alla detaljer som vi tillverkar blir exakt lika på någon hundradels millimeter, beskriver Daniel Granström.

Han är yngst i verkstaden och kommer från Vindeln.

– Arbetet är en mix av teori och praktik och det passar nog mig som är lite klurig, säger Daniel.

God arbetsmiljö

Giftiga ämnen står det att läsa på en skylt på väggen, men Björn försäkrar att arbetsmiljön är god här. Han visar på det lätt sviktande golvet som ska spara på ryggarna. Inget större buller hörs under besöket men hörselkåpor verkar ändå höra till arbetsklädseln. De flesta tunga lyften är borta tack vare olika lyftar och traverser.

– De enda tunga lyft som vi gör idag är när vi ska bära in material i lokalen. Vi har blivit av med vår lastkaj vilket gör att vi får slita onödigt mycket, beskriver Björn.

Sekretessen är viktig

Sekretess är en viktig ingrediens i arbetet här.

– Det är mycket som är hemligt när det gäller forskning som ligger i framkant i Sverige eller kanske i världen och forskarna måste kunna känna tillit och förtroende till oss.

Beställningarna kan skifta enormt och vid ett tillfälle tillverkades tre övningssatelliter som används vid utbildning i Nordnorge.

– Här kan vi tillverka det mesta, säger Björn och skrattar.

Foto: Mikael Lundgren

Redaktör: Anette Olofsson