Publicerad: 2024-08-14

Optikfysik har potential att möta utmaningar inom life science

NYHET 'Excellence by Choice' postdoktor Ben Johns från Indien jobbar i Ultrafast Nanoscience Unit som leds av Nicolò Maccaferri sedan maj 2024. Hans forskningsämne är en blandning av biologi och fysik, där han undersöker mikroskopiska biologiska reaktioner och processer med ultrakorta ljuspulser.

Vad handlar din forskning om?

– Jag håller på att implementera en toppmodern optisk teknik som kallas multidimensionell spektroskopi för att studera enzymbindning och katalys. Vi vill visa att denna ultrasnabba vibrationsspektroskopiteknik kan kartlägga femtosekunds proteindynamik, extrahera information om strukturella förändringar och vara ett användbart tillägg till verktygslådan för att studera biomolekyler.

Hur hamnade du i Norra Sverige och på Umeå universitet?

– Jag kände till Nicolòs forskning från när jag var doktorand i Indien, och det är precis den sortens arbete jag ville vara involverad i. Genom våra samtal på nätet innan jag kom hit var jag övertygad om att Nicolò är någon som kommer att hjälp mig att fullfölja mina ambitioner."

Vad är utmanande respektive givande med att vara forskare?

– Den största belöningen är förstås att se ens forskning vara användbar i verkliga livet, men det är också mycket tillfredsställande att se andra bygga vidare på din forskning och göra framsteg.

– Utmaningen är att vi letar efter nya saker som är okända, därför finns det ett inslag av risk i alla projekt. Men alla jag känner som forskar tycker om denna utmaning. På individnivå är rörlighet en stor utmaning för alla postdoktorer när de flyttar till en ny plats efter att ha avslutat doktorsexamen, för att sedan återigen flytta efter två eller tre år. I framtiden förväntar jag mig att konkurrenskraftiga fonder som "EC"-stipendiet ska ge stöd till familj och/eller omplacering, liknande Marie Curie-stipendierna.

Vad är ditt första intryck av Umeå och dess universitet?

– Umeå är en lugn, ”relax” stad med välskötta offentliga lokaler, rena gator och vackra promenadstråk. Om man är här på semester kan man ha picknick vid älven eller följa vandrings- och cykellederna runt staden. Min enda förskräckelse var när jag var ny i stan och alla skyltar var på svenska, så en översättar-app är min bästa vän.

– Universitetscampus smälter bra ihop med kontoren och byggnaderna runt omkring. Jag är väldigt nöjd med kvaliteten på infrastruktur och labb vid universitetet. Jag har också redan träffat många vänliga och hjälpsamma kollegor.

Vad är din drivkraft att forska inom life science?

– Att tillämpa kunskap från ett område kan drastiskt förbättra något inom ett annat område. Tvärvetenskaplig och multidisciplinär forskning är alltså i hög grad en nödvändighet för att möta utmaningarna i våra liv. Jag tror att fysik och särskilt optik har en stor potential för att hantera olika utmaningar inom life science-forskning.

Var ser du dig själv om fem år?

– Jag vill stanna i den akademiska världen och bidra till grundforskning inom nanofotonik och tillämpa den inom tvärvetenskapliga områden.

Vilken är din akademiska bakgrund?

– Tidigare var jag postdoktor på Institutionen för kemi, IISER Mohali, där jag arbetade med elektronisk och vibrationsspektroskopi av starkt kopplade system. Jag doktorerade i fysik från IISER Thiruvananthapuram på tunna filmer för infraröda optiska beläggningar. Jag har en magisterexamen i fysik från Indian Institute of Science, Bangalore.

Vad tycker du om att göra på din fritid?

– Snacka med kompisar eller kollegor över en kopp te.

Snabba fakta om Ben Johns:

Kommer från: Kerala, Indien
Läser: Science fiction
Streamar: Spotify, Netflix
Lyssnar på: Blackstratblues, Manchester Orchestra
Oanad talang: Jag kan alltid hålla mig lugn, även i en nödsituation!
Saknar hemifrån: Friterade bananchips
Det första svenska ordet jag lärde mig: Hej
Ville bli när jag var barn: vetenskapsman, gitarrist
Får mig att skratta: Ricky från Trailer Park Boys på Netflix
På min bucket list: Besök så många länder som möjligt i Europa
Semesterpärla: Goa & Coorg i Indien
Favoritämnet i skolan: Fysik
Gillar att göra på en söndag: Spela eller titta på fotboll, dricka öl

'Excellence by Choice' Postdocotoral Programme in Life Science

Umeå Centre for Microbial Research, UCMR, och Umeå Plant Science Centre, UPSC, driver ‘Excellence by Choice’ Postdoctoral Programme. Syftet är att stärka forskning i världsklass inom life science i Umeå. Nobelpristagare Emmanuelle Charpentier är så kallad patron (beskyddare) för programmet.