Publicerad: 2024-10-15

Open Athens – enklare åtkomst till e-resurser

NYHET Nu kan du identifiera dig med Umu-id för direkt åtkomst till många databaser och andra e-resurser. Det innebär att du enklare kommer åt e-resurser utan att behöva gå via bibliotekets söktjänst.

Från och med 15 oktober använder Umeå universitetsbibliotek tjänsten Open Athens. Detta innebär att du kan identifiera dig med Umu-id för direkt åtkomst till många databaser och e-resurser.

Open Athens är en så kallad single-sign-on-tjänst (SSO) vilket innebär att din webbläsare känner av om du redan är inloggad med Umu-id någon annanstans (exempelvis bibliotekets söktjänst eller Canvas).

– Jag tror inte att våra studenter och anställda kommer att märka av den här förändringen speciellt mycket eftersom Open Athens gör det enklare att komma åt de artiklar, databaser och e-böcker som Umeå universitetsbibliotek tillhandahåller, säger Fredrik Ragnarsson på Umeå universitetsbibliotek och fortsätter:

– Open Athens ger även ökad säkerhet då beroendet av att ge åtkomst till resurser via IP-adresser minskar. Att ge åtkomst via IP är en metod som inte är helt säker och kan utnyttjas för att komma åt resurser på olaglig väg. Allt fler förlag stöder federerad inloggning via Open Athens så utvecklingen går i rätt riktning, konstaterar Fredrik Ragnarsson.

När du går via bibliotekets söktjänst för att nå e-resurser hänvisas du också via Open Athens, men om du redan är inloggad i söktjänsten kommer du sällan att märka det.

Mer information om åtkomst till bibliotekets e-resurser