Publicerad: 2024-06-17

Nytt uppdrag från Skolverket till Umeåetnologer

NYHET Nu är det klart att Institutionen för kultur- och medievetenskaper och etnolgiämnet tilldelats uppdraget att ta fram en ny fortbildningskurs för lärare.

Skolverket har beslutat att tilldela universitetet 25 platser för anordning av  uppdragsutbildningen "Att undervisa i ämnet makt, normer och kön på gymnasial nivå" och kursen ska tas fram av etnologer vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Detta innebär att det under höstterminen 2024 kommer att hållas en lärarfortbildningskurs i ämnet ”Makt, normer och kön”. Där kursen syftar till att stärka lärares kompetens inom området och att förbereda dem för att undervisa i dessa frågor på gymnasienivå.

Kursen kommer att ge deltagarna verktyg och kunskap för att effektivt hantera och diskutera ämnen som maktstrukturer, normkritik och könsperspektiv i klassrummet. Detta initiativ är en del av Skolverkets satsning på att förbättra undervisningen och främja en inkluderande och jämlik lärmiljö i skolorna.