Publicerad: 2022-09-20

Nya excellenta och meriterade lärare på institutionen

NYHET Den 22 september uppmärksammar universitetet nyligen utnämnda meriterade och excellenta lärare med en ceremoni i Lärarutbildningshusets ljusgård. Från klinisk vetenskap är det denna gång sex personer som ska firas.

Text: Johanna Nordström

Institutionen har totalt åtta meriterade och excellenta lärare. Två av de senast utnämnda är Martin Fahlström, professor i professionell utveckling, och Ingrid Mogren, professor i obstetrik och gynekologi, som båda utnämnts till excellenta lärare. Ingrid Mogren konstaterar att det skett en förändring över tid i mötet mellan lärare och student.

– Idag är hierarkin inte lika uttalad som när jag började undervisa och det tycker jag är enbart positivt. Studenterna har ofta en mängd erfarenheter och delar gärna med sig av sina tankar, vilket är väldigt givande. Det är viktigt att vi hela tiden betraktar våra studenter som blivande kollegor, säger Ingrid Mogren.

Även Martin Fahlström menar att undervisningen på exempelvis läkarprogrammet förändrats under årens gång.

– Nu är det ett annat tempo och andra krav än när jag var underläkare. Det är större genomströmning av patienter, ny teknik, mycket öppenvård och många snabba beslut som ska fattas. I min undervisning har jag försökt anpassa mig efter vad studenterna möter idag, bland annat genom att jobba med andra typer av case. Förut kunde det vara enbart kluriga medicinska gåtor – idag kan det även handla om att bemöta patienter som är arga för att de behövt vänta länge, berättar Martin Fahlström.

Alla som vill är välkomna att delta i ceremonin som hålls i Ljusgården, Lärarutbildningshuset, torsdag 22 september med start 12.30.

Ceremoni för meriterade och excellenta lärare

Excellenta och meriterade lärare på institutionen

Excellenta lärare:

• Marie Bixo, obstetrik och gynekologi
  • Martin Fahlström, professionell utveckling
  • Ingrid Mogren, obstetrik och gynekologi
  • Inga Dennhag, barn- och ungdomspsykiatri

Meriterade lärare:

• Eva Henje, barn- och ungdomspsykiatri
  • Aleksandra McGrath, professionell utveckling
  • Estelle Naumburg, pediatrik
  • David Lindquist, professionell utveckling

Pedagogisk meritering vid Umeå universitet

Umeå universitet har en modell för högskolepedagogisk meritering med målet att bidra till fortlöpande kvalitetshöjning i utbildningen. Anställda lärare med minst fem års undervisningserfarenhet, motsvarande minst två års heltidsundervisning, är behöriga att söka.

Läs mer om pedagogisk meritering