Publicerad: 2024-09-30 Uppdaterad: 2024-10-01, 07:48

Nya bostadshus för forskare invigda

NYHET Den 30 september invigdes tre nya bostadshus för utländska forskare och internationella studenter på Lasarettsbacken 5, vid cykelbron Svingen i Umeå. Där kommer att finnas plats för 167 lägenheter, fördelade på tre hus, och en öppen utomhusyta för umgänge.

Lägenheterna det handlar om är såväl mindre studios som två rum och kök och tre rum och kök. Ett av husen är en renovering och ombyggnad av en äldre kontorsbyggnad medan två av husen är helt nyuppförda. Lägenheterna är till för internationella studenter, forskarstuderande, postdoktorstipendiater, gästforskare samt anställda forskare vid Umeå universitet och fördelas via ett internt kösystem.

De tre husen har även fått en helt ny umgängesyta uppförd mellan husen för att underlätta umgänge och sociala aktiviteter. Det har också skapats en ny yta för umgänge ner mot Svingen, där två kranfundament från bygget har behållits och mellan dessa har det uppförts en trappa. Den platsen har döpts till Hillevis trappa efter arkitekten Hillevi Callander som ritade den kontorsbyggnad som nu förvandlats till ett bostadshus och som är något av ett utropstecken i stadsmiljön ovanför cykelbron Svingen.

– Det känns förstås fantastiskt för Umeå universitet att få så många bostäder så nära inpå universitetets övriga byggnader, sa Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet, innan han klippte bandet med hjälp av Mikael Berglund, ordförande byggnadsnämnden, Umeå kommun, och Jonas Olsson, VD och koncernchef Baltic gruppen, som är ägare av husen via fastighetsbolaget Gazette AB, där även VK Media är delägare.

Inflyttningen har redan påbörjats i många av lägenheterna och snart ska alla tre byggnaderna vara fyllda med forskare och internationella studenter från hela världen.