Publicerad: 2024-08-26

Ny webbinarieserie om energiomställningen

NYHET Mot en grön ekonomi? – Kritiska dialoger om energiomställningar i Botniaregionen.

Text: Maxim Vlasov

Forskningen är enig att vi måste överge fossila bränslen och ställa om från miljöförstörande energikällor för att hantera klimatkrisen. Frågan är hur denna omställning kommer att se ut.

Den nuvarande samhällsdebatten om gröna omställningen tenderar att fokusera på tekniska lösningar och utsläppsminskningar utan att ifrågasätta de värderingar, normer och livsstilar som är beroende av evig materiell och ekonomisk tillväxt. Utan att ta hänsyn till dessa bredare samhällsfrågor finns det en risk att grönare teknik leder till nya problem såsom förstörelse av ekosystem, förlust av biologisk mångfald och miljökonflikter med drabbade lokalsamhällen som följd.

I denna webbinarieserie inbjuder vi hållbarhetsforskare och -praktiker för en tvärvetenskaplig dialog som tar dessa frågor på allvar. Serien kommer att använda sig av internationella och historiska perspektiv på grön extraktivism, kolonialism, miljörättvisa och miljökonflikter för att reflektera över den omdebatterade utvecklingen mot en grön ekonomi och energiomställning – och hur denna utveckling utspelar sig i norra Sverige och västra Finland. Tillsammans försöker vi förstå de nuvarande kriserna och föreställa oss alternativa regenerativa framtider bortom tillväxt.

Webbinarieserien är ett samarbete mellan Forskningsinstitutet för Organisation och Företag i Hållbar Omställning (ROBUST) och Hanken Svenska Handelshögskolan i Vasa.

Serien har fått stöd från Umeå Transformation Research Initiative (UTRI).

För frågor, idéer och samarbeten kontakta:

Maxim Vlasov, PhD, Forskningsledare, ROBUST, maxim.vlasov@umu.se

Maria Ehrnström-Fuentes, PhD, Docent, Hanken, maria.ehrnstrom-fuentes@hanken.fi