Publicerad: 2024-05-21 Uppdaterad: 2024-05-23, 08:55

Ny uppdragsutbildning i kognitionsvetenskap för lärare

NYHET Är du utbildad lärare och vill stärka din undervisning med nya insikter från kognitionsvetenskapen? Nu erbjuder Institutionen för psykologi en unik uppdragsutbildning som startar i höst.

Institutionen för psykologi har lång erfarenhet av utbildning inom psykologi och en väl sammansatt utbildargrupp av sakkunniga och erfarna lärare. När anbudsförfrågan från Skolverket kom var det självklart att institutionen ville bidra till fortbildningen för lärare. Med en djup förståelse för hur elever lär sig och vilken praktisk metodik som fungerar bäst, är den nya uppdragsutbildningen en värdefull resurs för lärare i årskurs 4-6.

Regeringens initiativ för förbättrad lärarkompetens

Detta uppdrag från Skolverket är en del av regeringsinitiativet för att stärka lärares kompetens inom specifika områden. Målet är att ge lärare verktygen att förbättra sin undervisning genom insikter från kognitionsvetenskapen. Utbildningen fokuserar på lärande och undervisning baserat på kognitionsvetenskaplig forskning, med inkluderad praktisk metodik.

Kognitionsvetenskap i fokus för lärande och undervisning

Utbildning inom kognitionsvetenskap erbjuds vid fyra olika lärosäten i Sverige och är anpassade för lärare i olika ämnen och årskurser. Umeå universitets fokus är på lärare för årskurs 4-6, en kritisk period för elevers utveckling. Utbildningen ger djupgående insikter i hur elever lär sig och den empiriska evidensen för olika undervisningsmetoder. Bland annat kommer följande att behandlas: kognitionsvetenskapliga modeller för informationsbehandling, lärande och minne samt faktorer som påverkar elevers individuella förutsättningar för lärande. Detta kommer att utrusta lärare med de kunskaper och färdigheter som behövs för att förbättra och anpassa den egna undervisningen.

Flexibel och digital utbildning för lärare i hela Sverige

Utbildningen är öppen för lärare över hela landet vilket innebär att den är digitalt utformad för att möjliggöra medverkan på distans. Kursen börjar vid terminsstart den 2 september och pågår till den 19 januari. Den är utformad för att läsas på 25% studietakt under hela höstterminen, vilket motsvarar 7,5 högskolepoäng. Detta gör att du som lärare kan kombinera kursen med ditt ordinarie arbete. Kursen planeras även att ges våren 2025, med ansökningsperiod för den omgången som ännu inte är fastställd.

Anmäl dig före 17 juni 2024 och ta chansen att fördjupa din förståelse för hur dina elever lär sig och hur du kan förbättra din undervisningsmetodik. För mer information och ansökan, besök vår webbplats eller kontakta oss direkt.