Publicerad: 2020-08-25

Ny studie om mens och konditionsträning vid Umeå universitet

NYHET Forskare vid Umeå universitet vill i en ny studie undersöka om kvinnor kan få bättre träningseffekt om de anpassar sin konditionsträning efter sin menscykel.

I en tidigare studie såg man att kvinnor fick bättre effekt av sin styrketräning om de tränade de första två veckorna av sin mens- eller p-pillercykel. Den nya studien, som utförs vid avdelningen för idrottsmedicin vid Umeå universitet, vill se om kvinnor kan optimera sin träning om man anpassar den efter sin menscykel och söker fler deltagare till sin studie.

Se Lisbeth Wikström-Frisén, medicine doktor i idrottsmedicin vid Umeå universitet och forskare inom Idrottshögskolans nätverk, berätta om den nya stidien i SVT Nyheter Västerbotten.