Publicerad: 2024-06-12 Uppdaterad: 2024-06-13, 14:12

Ny ledning vid Juridiska institutionen

NYHET Den 1 juli 2024 tillträder en ny ledning på Juridiska institutionen vid Umeå universitet. Jan Leidö, universitetslektor, tillträder som prefekt tillsammans med universitetslektorerna Therese Enarsson och Johan Holm. En trio som känner varandra väl och som kommer stödja och hjälpa varandra i sina roller.

Jan Leidö, har jobbat på Juridiska institutionen sedan 2009 och tillträder som prefekt från och med 1 juli 2024. Han ser särskilt fram emot att arbeta med att utveckla verksamheten och göra utbildningen, forskningen och administrationen ännu bättre. Han ser också fram emot att hjälpa till med att ta tillvara på den kompetens som finns i personalgruppen och fungera som ett stöd för personalen att utvecklas. – Inledningsvis är det tacksamt att ta över prefektrollen vid en så ytterst välfungerande institution som Juridiska institutionen, med en bred kompetens i personalgruppen och med en personalgrupp med god sammanhållning. I ett sådant läge går det att försöka göra sådant som redan är bra ännu bättre, säger Jan.

Utmaningar i det man inte vet

Jan ser att dom stora utmaningarna ligger i det oförutsägbara, rollen kräver att man behöver hantera både små och stora frågor som ingen på förhand kunde ha föreställt sig, menar han. – Sådan aktiv problemlösning, som ligger en jurist nära, är en del av rollens tjusning, men kräver också en förmåga att lära sig och att lära sig av sina misstag, unterwegs, och att våga lyssna på dem som förstår bättre, fortsätter Jan.

En ledningsgrupp som vet var de har varandra

Förutom Jan kommer även Therese Enarsson och Johan Holm ingå i ledningsgruppen som ställföreträdande prefekt respektive biträdande prefekt. Therese kommer att ha särskilt ansvar för forskningsfrågor och Johan kommer att ha särskilt ansvar för utbildningsfrågor. – Vi är en grupp som känner varandra väl, vet var vi har varandra och därför kan stöta och blöta frågor med varandra men också vågar säga vad vi tycker till varandra, vilket kommer hjälpa oss i vårt arbete. Tanken är en ledningsgrupp där vi alla har våra ansvarsområden men där vi stödjer varandra och tar hjälp av varandras initiativ, betonar Jan.

Lång erfarenhet från universitetet och med öppna sinnen

Det är en ledningsgrupp med lite erfarenhet från ledningsuppdrag sedan tidigare, men med lång erfarenhet från universitetsvärlden och alla med tidigare uppdrag inom institutionens strukturer vilket gett insyn i ledningsverksamheten från olika perspektiv. Men Jan är ändå ödmjuk inför att det kommer att vara en lärprocess och är tacksam över att de i början inte kommer behöva utföra arbetet helt på egen hand, då det finns mycket erfarenhet på institutionen att stödja sig mot. – En möjlig fördel med att vi inte har erfarenhet av den här typen av ledningsuppdrag sedan tidigare är att vi inte är fastlåsta i befintliga lösningar utan är öppna för goda idéer och för att prova nya lösningar men också tillräckligt prestigelösa för att ändra oss om saker och ting inte fungerar eller om det finns bättre sätt att lösa saker på, säger Jan.

Jan Leidö
Therese Enarsson