Publicerad: 2024-09-26

Ny kurs i stora språkmodeller möter växande kompetensbehov

NYHET Institutionen för datavetenskap satsar fortsatt på kompetensutveckling för yrkesverksamma inom IT och AI. Detta efter att sommarkursen om LLM:er blev en av Umeå universitets mest populära, med mycket högt söktryck. – Vi möter upp intresset och öppnar en ny möjlighet speciellt framtagen för etablerade IT-proffs, säger Michael Minock, universitetslektor i datavetenskap.

Chat GPT kom och slog världen med häpnad, och stora språkmodeller tillämpas nu i en rad projekt, världen över. Men hur kan de som redan är verksamma på ett svenskt eller internationellt bolag nyttja och integrera tekniken i sina system? Detta får deltagarna lära sig under våren 2025. Då startar nämligen kursen "Stora språkmodeller för yrkesverksamma inom IT."

LLM – koncept, verktyg och utveckling

– Vi ger en systematisk introduktion till de koncept och verktyg som ligger till grund för utvecklingen. Vi behandlar t ex Transformers, BERT och GPT på hög nivå. Därefter undersöker vi viktiga metoder för att framgångsrikt använda LLM, säger Michael Minock, universitetslektor vid institutionen för datavetenskap.

Mycket förenklat har Transformers, BERT och GPT i grunden förändrat hur vi med teknikens hjälp kan bearbeta och förstå text och naturliga språk.
– Under kursen kommer deltagarna att få möjlighet att lära sig mer om detta, och utveckla lösningar även för sin egen bransch-specifika data, säger Michael Minock.

Jag vill gå kursen

Läs mer om kursen "Stora språkmodeller för yrkesverksamma och anmäl via antagning.se.

LLM för yrkesverksamma

Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet har växt i rekordfart under de senaste åren. Här erbjuds IT- och AI-utbildningar med hög kvalitet och gott rykte. Institutionen bedriver också världsledande forskning inom bland annat AI, ansvarsfull AI, molnutveckling, datasekretess, datasäkerhet, förklarande AI, naturliga språk och AI för datahantering. Kursen Stora språkmodeller (LLM:er) för yrkesverksamma inom IT, vänder sig till de som redan idag verkar inom IT-branschen, med erfarenhet av, eller intresse, för utvecklingsarbete.
– Därför hålls kursen också på distans, och kräver ingen fysisk närvaro, säger Michael Minock.

Ny sommarkurs om stora språkmodeller 2025

Det stora söktrycket till sommarkursen 2024 har gjort att institutionen för datavetenskap nu planerar för en uppföljning.
– Vi upplevde ett enormt intresse och utvärderar nu kursen för utveckla de viktigaste och mest uppskattade delarna för en intensiv och lärorik sommarkurs även under 2025, säger universitetslektor Michael Minock.

För mer information

Vänligen kontakta Michael Minock, universitetslektor vid institutionen för datavetenskap, som forskar om naturliga språkgränssnitt, kunskapsrepresentation och databaser. Michael Minock undervisar i databaser, AI, LLMs, logik och algoritmer.

Michael Minock