Publicerad: 2024-10-18

Ny hälsotidskrift på bibliotekets publiceringsplattform

NYHET Journal of Community Systems for Health heter en ny vetenskaplig tidskrift som nyligen lanserades på bibliotekets publiceringsplattform Open Journal Systems (OJS) lagom till den årliga Open Access-veckan som i år har temat ”Community over Commercialization”.

– Att publicera en tidskrift på det här sättet ger tillbaka kontrollen över publiceringsprocessen till forskarna själva och tar bort alla kostnader för forskarna och läsarna enligt principerna för Fair Open Access, konstaterar Prof. Miguel San Sebastián och Dr. Mazen Baroudi vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet.

Prof. Miguel San Sebastián och Dr. Mazen Baroudi är två av de drivande bakom tillkomsten av tidskriften och de är även dess huvudredaktörer.

– Planen för tidskriften startade inom nätverket CHS-Connect, ett nätverk med forskare från Sverige, Sydafrika, Tanzania, Uganda och Zambia. Syften med tidskriften är att publicera forskningsresultat som främjar hälsa i olika samhällsgrupper, berättar Miguel San Sebastián och Mazen Baroudi.

Nätverket bygger på samarbeten som pågått i mer än ett decennium och har som mål att stötta pågående tvärvetenskaplig konceptuell utveckling av hälsosystem i lokalsamhället samt att bygga en bas för framtida forskningssamarbeten tillsammans med bredare och större projekt och anslagsidéer.

Intresse för alternativ publicering

10 oktober 2024 lanserades det första numret under ett webbinarium med över 300 deltagare som visade ett stort intresse av tidskriften och publiceringsmodellen. I november hålls en stor hälsosystem-konferens i Japan där forskare, beslutsfattare och praktiker träffas. Även där kommer tidskriften att presenteras där olika modeller för publicering diskuteras.

– Hittills har arbetet med tidskriften fungerat tack vare frivilliga insatser från författare, granskare och redaktörer. Det kommer att behövas viss finansiering för den här typen av tidskrifter och vi hoppas och tror att det intresse som finns idag för alternativ publicering också kommer att leda till ökade möjligheter att söka anslag för produktionskostnader från forskningsråd, med flera, säger Miguel San Sebastián och Mazen Baroudi.

De har också förhoppningar om att tidskriften ska fungera som inspiration för fler tidskrifter inom folkhälsoområdet genom att visa att det är möjligt att publicera sig på ett annat sätt inom akademin.

Journal of Community Systems for Health är den femte tidskriften som ges ut på bibliotekets plattform OJS.

About the Journal

Umeå University Library Hosted Journals