Publicerad: 2024-08-23 Uppdaterad: 2024-08-28, 11:15

Ny forskning: Förutsättningar som främjar chefers utveckling

NYHET Organisationer investerar betydande resurser i ledarträning, men tidigare forskning visar att endast vissa chefer utvecklas genom dessa insatser. Vad är det som gör skillnaden? Susanne Tafvelin och Andreas Stenling, forskare vid Institutionen för psykologi, har i en ny studie undersökt detta, med fokus på vilka förutsättningar som krävs för att chefer ska kunna utvecklas och tillämpa nya färdigheter i sitt dagliga arbetsliv.

— Trots att vi har omfattande kunskap om hur ledarträning bör genomföras, vet vi fortfarande lite om hur chefers förutsättningar påverkar deras utveckling under och efter träningen. Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka individuella och organisatoriska faktorer som bidrar till att chefer utvecklas i samband med ledarträning, berättar Susanne Tafvelin.

Studiens genomförande

Studien genomfördes i samband med en ledarutbildning för nya kommunchefer. Utbildningen bestod av fem dagars träning utspridda över fyra månader. Data samlades in genom enkäter som fylldes i både före och efter träningen, av de chefer som deltog samt deras medarbetare.

Studien har särskilt fokuserat på förutsättningar på individnivå, såsom ledarens motivation, samt organisatoriska faktorer, som arbetsgruppens storlek och hur ofta chefen träffar sin personal.

Bidragande faktorer för lyckad ledarträning

Resultaten visar att chefers motivation spelar en avgörande roll för deras utveckling under ledarträning. En kontrollerad motivation (att delta för att man måste) kan vara tillräcklig för att testa nya färdigheter, medan autonom motivation (att delta för att man vill) krävs för att genomföra en verklig förändring i ledarskapet som även medarbetarna upplever.

Organisatoriska förutsättningar, som möjligheten att regelbundet träffa och interagera med sin personal, är också avgörande. Det visade sig att chefer som leder fler medarbetare initialt kan få fler tillfällen att tillämpa det de lärt sig under träningen. En av de mest framgångsrika kombinationerna visade sig vara autonom motivation i kombination med frekventa möten med personalen.

Forskarnas tips till organisationer

— Studien har gett oss viktiga insikter om vilka förutsättningar som spelar in för hur väl chefer kan ta till sig ledarträning och omsätta den och använda den i sitt vardagliga arbetsliv, förklarar Andreas Stenling.

Studien har gett oss viktiga insikter om vilka förutsättningar som spelar in

• Förberedelse
    Det är viktigt att kartlägga chefers individuella förutsättningar, särskilt deras motivation, innan ledarträningen påbörjas.

• Organisatoriska förutsättningar
    Säkerställ att arbetsplatsen har de organisatoriska förutsättningar som krävs för att chefer ska kunna tillämpa sina nya färdigheter efter träningen.

• Motivationens betydelse
    Det är avgörande att chefer ser värdet av utbildningen och inte enbart deltar för att de måste. Motivation är en nyckelfaktor för framgång.

• Övning i praktiken
    Skapa möjligheter för chefer att öva på sina nya färdigheter i möten med personalen, både genom fysiska och digitala möten.

Om studien

Studien är en del av projektet ”Nödvändiga och tillräckliga förutsättningar för framgångsrika utbildningsinsatser i arbetslivet”, finansierat av Lärarhögskolan och har nyligen presenterats vid European Academy of Occupational Health Psychology Conference,

För mer information

Susanne Tafvelin