Publicerad: 2024-08-22

Ny bok: Filosofera tillsammans

NYHET "Filosofera tillsammans" är ny populärvetenskaplig bok som bjuder in till en större förståelse av vad det är att filosofera genom att vara aktiv tillsammans med andra. Instruktionerna är enkla att följa och det behövs inga förkunskaper i filosofi. Författare bakom boken är Kalle Grill, docent i filosofi vid Umeå universitet, tillsammans med Sofia Wrangsjö och Erica Jonvallen.

Text: Per Melander

Då och då stöter vi på föreställningen att filosofiska samtal är komplicerade, att det bara är något för intellektuella personer eller personer med många högskolepoäng

Kalle Grill berättar att han och Sofia Wrangsjö i många år har lett filosofiska samtal för allmänheten som ett sätt att föra ut det filosofiska perspektivet på tillvaron och de filosofiska metoderna för att tänka klart och noggrant.

– Vi tror mycket på att detta kan underlätta livet, ge tröst, riktning, mening, bidra till förståelse av sig själv och andra. Under de sista 15 åren har det vuxit fram en rörelse kring filosofiska caféer eller salonger i Sverige, främst i Stockholmsområdet, säger Kalle Grill.

– Jag var själv med tidigt i denna utveckling genom att starta något vi kallade Filosofigruppen Sherpa som hade filosofiska salonger på främst Stockholms Stadsbibliotek men även några andra bibliotek i Stockholm under åren 2009-2016.

Nästa steg att föra ut filosofin

Han säger vidare att 2011 var han med och grundade Svenska Sällskapet för Filosofisk Praxis, där Tulsa Jansson var drivande, parallellt med Sherpa.

– Det har visat sig vara en mer bestående föreningen som har haft mycket verksamhet och fortfarande frodas, se ssfp.se. Både jag och Sofia har hållit kurser i den föreningens regi.

– Mot denna bakgrund så tyckte vi författare att det vore så himla bra om människor kunde träffas och filosofera utan samtalsledare. Caféerna och salongerna byggde alltid på att det fanns en samtalsledare.

– Vi tyckte att ett nästa steg så att säga för att föra ut filosofin i Sverige, till skolor, after works, studiecirklar, kompisträffar osv. vore att ha en lättillgänglig handbok där man får tydliga instruktioner och gradvis kan lära sig föra filosofiska samtal utan ledning.

Kalle Grill poängterar att tänkta läsare av boken är egentligen ”alla”, även om boken kanske mest uppenbart tilltalar de som redan är vana att läsa böcker och tänka utifrån det. Men lägger till att den är skriven på ett sätt så att även den som är ovan att läsa kan plocka upp den och snabbt komma igång med att filosofera tillsammans med andra.

– Den kan även användas som kurslitteratur eller underlag för studiecirklar, men också privat, av vem som helst, mer som ett sätt att umgås. Vi får se hur det går. Politiker lär väl inte läsa den, men om det politiska samtalet kunde bli lite mer dialogiskt skulle nog många vara glada, så man kan ju hoppas.

Stort intresse

På frågan om vad han tror folk tänker eller vet om filosofi i allmänhet, säger Kalle Grill att han tror många är nyfikna på filosofi och det den kan erbjuda av sekulära livsåskådningar och perspektiv på livsval och etiska och existentiella frågor.

– Jag tror också många ser filosofi som svårt och otillgängligt. Mycket av filosofihistorien och den samtida akademiska filosofin är också svårt och otillgängligt för den som inte studerat grunderna. Men själva frågorna och metoderna är egentligen allmängods, åtminstone i sina mer grundläggande delar.

Avslutningsvis pekar han på hur det finns omkring 6000 registrerade studenter i filosofi i Sverige. Det är alltså tillsammans med litteraturvetenskap och historia ett av de tre stora ämnena inom humaniora. Dessutom ca 3000 i idéhistoria.

– Så intresset är på det viset stort och många vet nog att filosofi ger utmärkta analytiska kunskaper och förmågor som kan vara till nytta i andra studier. Samtidigt finns alltid de som inte känner till ämnet och som ser större samhällsnytta i kunskaper som mer omedelbart kan omsättas till produktivt arbete.

Ur boken:

"När vi samtalar om hur saker förhåller sig är många av oss vana att antingen bekräfta varandras åsikter eller försöka övertyga varandra i en debatt. Vår erfarenhet är att det är fullt möjligt att utforska frågor tillsammans på andra sätt, även när vi har till och med helt motsatta åsikter i en fråga. Däremot kan vi behöva öva på det. Och det är där de filosofiskt undersökande samtalen kommer in. De bygger på en ömsesidig respekt där det finns en öppenhet inför att ifrågasätta sina egna och varandras ståndpunkter, be om argument och våga prova nya tankar. Samtidigt skapar strukturen, den ömsesidiga respekten och verktygen en trygg och tydlig ram. Om vi lyckas släppa den personliga prestigen och låter nyfikenheten vara i fokus så har vi kommit en bra bit på väg".