Publicerad: 2024-05-16 Uppdaterad: 2024-05-17, 08:52

Nordiskt forskningsseminarium med fokus på rättsliga utmaningar i ett digitaliserat arbetsliv

NYHET Det nordiska forskningsnätverket med intresse för den pågående digitala omställningen i arbetslivet och vad som krävs av juridiken som regleringsinstrument, samlades för ett seminarium i början på maj.

I början på maj hölls ett nordiskt forskningsseminarium inom forskningstemat ”Rättslig reglering, teknikutveckling och en arbetsmarknad i omvandling”, forskare från Finland, Norge, Danmark och Sverige deltog. De förenades i det gemensamma intresset att undersöka arbetslivets digitalisering, rättsliga utmaningar och möjligheter för arbetskraft och företag med avancerad teknikutveckling på arbetsmarknaden. – Seminariet var väldigt uppskattat av deltagarna och vi beslutade att det kommer att bli ett årligt återkommande seminarium inom forskningsnätverket. Nästa träff planeras till våren 2025, berättar Carin Ulander-Wänman, universitetslektor och arrangör.

Talare under seminariet

Carin Ulander-Wänman, Umeå university, Department of Law, “Legal Regulation, advanced technology transition in companies and the need for new research”.

Annika Rosin, University of Turku, Finland, "New forms of work and algorithmic management in employment".

Birgitta Nyström, Faculty of Law, Lunds University, Sweden, ”Labour market in transition. Changing industrial relations due to new technology, a changing workforce, and new forms of employment”.

Lena Enqvist, Umeå university, Department of Law, "Legal perspectives on automation and utilisation of artificial intelligence in social security administration”.

Renate Iren Johannessen, Department of Private law, University of Oslo, Norway, “AI and labour law, and the employees right to participation in the development and procurement of AI-systems”.

Mette Søsted Hemme and Natalie Videbaek Munkholm, School of Business and Social Sciences, AAhus University, Denmark, “Labour law aspects of digitalisation and equality in society”.

Johan Holm, Umeå university, Department of Law, “ALGOSH: Algorithmic management at work - challenges, opportunities, and strategies for occupational safety and health and wellbeing”.

Marianne Jenum Hotvedt, Department of Private law, University of Oslo, Norway, “Integrate-Dialogue”.

Annamaria Westregård, School of Economics and Management, Lunds university, “Directive for Platform Work, The Swedish model and collective agreements for self-employed”.

Carin Ulander-Wänman
Universitetslektor