Publicerad: 2024-06-04 Uppdaterad: 2024-06-13, 14:18

Nationell konferens i offentlig rätt anordnades i Umeå

NYHET I år stod Juridiska institutionen vid Umeå universitet värd för den nationella konferensen i offentlig rätt. Bland deltagarna fanns doktorander, seniora forskare samt representanter från myndigheter och förvaltningsdomstolar. Det blev två lyckade dagar med många samtal och diskussioner om en mängd viktiga och aktuella frågor inom den offentliga rätten.

För första gången anordnades den årliga nationella konferensen inom offentlig rätt i Umeå, med juridiska institutionen som arrangörer. Temat på årets konferens var ”Rätten i samhällsutveckling – den offentliga rättens utmaningar och möjligheter”.  – Temat bakom årets konferens sattes med utgångspunkt i pågående samhällsförändringar, med utmaningar av de politiska systemen både nationellt och internationellt, oro i samhället på grund av krig och andra humanitära katastrofer, och de alltmer akuta klimat- och hållbarhetsfrågor som vi står inför, förklarar Ruth Mannelqvist, professor och arrangör.

Under de två dagarna hölls totalt 9 sessioner, ett panelsamtal och ett inledande och avslutande tal. Inledande talare var Erik Wennerström, Sveriges domare i Europadomstolen i Strasbourg, som talade engagerat om Europakonventionen och krav på statens maktutövning.

Han talade om bakgrunden till Europarådet och det viktiga arbete som görs i Europadomstolen. Han gjorde också en analys på vilka områden som kan komma att bli utmanande för domstolen i ett samhälle som förändras, vilket kopplade tillbaka till konferensens tema. Avlutande talare var Cecilia Malmström, statsvetare och tidigare EU-kommissionär. Hon höll ett intressant tal om EU:s arbete för att skapa ett hållbart samhälle utifrån en mängd olika aspekter och påtalade vikten av EU:s stabiliserande och fredsbevarande roll för både enskilda nationer som gemenskapen i Europa. Hon menade på att politik och juridik går hand i hand, och därmed har både politiken och juridiken ett ansvar för den framtida utvecklingen såväl inom som utom EU.

– Vi är väldigt nöjda med konferensen, berättar Ruth. I arrangörsgruppen ingick även universitetslektorerna Lena Enqvist, Ida Asplund och Johan Holm. Syftet med konferensen var att lyfta den offentliga rättens betydelse i samhället och det gjordes genom en bredd av forskning som presenterades av deltagarna under konferensens två dagar. – Konferensen möjliggjorde samtal och diskussioner kring en mängd viktiga och aktuella frågor inom den offentliga rätten, där såväl doktorander och seniora forskare som representanter från myndigheter och förvaltningsdomstolar deltog, avslutar Ruth.

Talare

Inledande talare

Erik Wennerström, domare Europadomstolen, "Europakonventionen och vissa krav på statens maktutövning"

Session 1

Tormod Otter Johansson "Krisjuridik i Sverige - utmaningar idag och i framtiden"
Annika Nilsson och Maria Refors Legge "Akademisk frihet: rättsligt skydd och begränsningar"
Fanny Holm "Vem ska skydda politikerna? Ett fragmenterat rättsligt skydd för förtroendevalda som möter hot och våld."

Session 2

Yana Littinska "Att bryta vaccinationsbarriärer bland migranter: Perspektiv på mänskliga rättigheter och krisberedskap"
Karin Åström "Rättsstatliga principer och migrantarbetares skydd - Polisens maktbefogenheter vid arbetsplatsinspektioner"
Mattias Hjertstedt "Regleringen av medicinska åldersbedömningar i straff- och asylprocessen"

Session 3

Kavot Zillen och Dennis Martinsson "Sammanhållning eller splittring? Olikgörande av barn och unga i samtidens Sverige"
Lena Sandström "Fysiska ingripanden i förskola och skola – personalen på hal is?"
Ida Asplund "För barnets bästa? Etiska, juridiska och empiriska undersökningar av beslut om umgängesbegränsning"

Session 4

Olof Wilske "Regeringsformen och författningskulturen"
Richard Sannerholm "Outsourcing av juridik - Juridiska konsulter vid framtagande av föreskrifter och vid myndighetsutövning"
Linnea Gullholmer "Rättsstatliga krav vid kris och krig"

Session 5

Jaakko Markus "On instrumental reasons for adopting administrative sanctions"
Katalin Kelemen "Constitutional reasoning in the Nordic Supreme Courts – an empirical study"
Anna Zemskova "Krishanteringen i Sverige: klimatkrisen som ett exempel på en fredstid krissituation"

Session 6

Jaan Paju "Här är här och där man är – några konstitutionella tankar om socialförsäkringstillhörighet vid distansarbete efter pandemin"
Clara Bergström "Försäkringskassans hemsida och den enskildes insikt – Om ansvar för korrekt rättstillämpning i återkrav av socialförsäkringsersättningar"
Martina Axmin "Trygghetssystemen i en föränderlig värld"

Session 7

Annika Staaf "Motstridiga principer vid LSS- handläggning"
Lotti Ryberg Welander
"Tjänstefel i välfärdssektorn"

Session 8

Tim Holappa "Barnkonventionen och kommunal planering: rättsliga utmaningar för översiktsplanering och bostadsförsörjning"
Johan Holm "Mållagstiftningens slut? Reflektioner om HFD:s praxis rörande förelägganden."

Session 9

Markus Naarttijärvi "Det digitala våldsmonopolet"
Sebastian Björnberg
"Regulatory Approaches to automate Good Administration: How legal traditions condition national regulation to uphold good administration in the use of automated individual decisions"

Panelsamtal: Utmaningar och möjligheter

Erik Wennerström, domare i Europadomstolen
Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär
Thomas Norling, JO
Jane Reichel, professor Stockholms universitet

Avslutande talare

Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär, "Ett utvidgat EU - håller rättsstaten?"

Lena Enqvist
Ida Asplund