Publicerad: 2024-09-10

Musklers känsla för tryck öppnar för nya behandlingar

NYHET En ny studie från Umeå universitet visar att kroppens muskler känner av mekaniskt tryck, något som inte tidigare är känt. Upptäckten kan få betydelse för utformning av träning och rehabilitering för att bland annat lindra stela muskler.

Text: Ola Nilsson

– Resultaten ger en viktig pusselbit i förståelsen av vilken information vårt nervsystem får från musklerna, säger Michael Dimitriou, universitetslektor vid Institutionen för medicinsk och translationell biologi vid Umeå universitet och den forskare som lett studien.

viktig pusselbit

Umeåforskarnas studie fokuserar på de så kallade muskelspolarna. Muskelspolarna är de viktigaste sensoriska receptorerna för proprioception. Det är ”kroppens sjätte sinne” om kroppens mekaniska tillstånd som är avgörande för korrekt kontroll av rörelser.

I studien applicerade forskarna olika nivåer av tryck på underarmsmusklerna hos vakna försökspersoner, samtidigt som de registrerade signaler från muskelspolarnas nervfibrer i den tryckta muskeln. När deltagarnas händer var stilla reagerade muskelspolarna starkt på muskeltryck, vilket tyder på att trycket i sig är en tillräcklig stimulans för dessa receptorer.

Komplex återkoppling

Studien visade också att när handen var i rörelse förstärkte trycket signifikant muskelspolarnas svar på muskelsträckning. Detta fynd utmanar den nuvarande inställningen att muskelspolar enbart svarar på sträckning, och antyder att de ger mer komplex återkoppling till nervsystemet även under daglig rörelse och träning.

Dessa upptäckter kan leda till framsteg inom behandling av neuromuskulära tillstånd, optimering av träning och förfinande av tekniker inom fysioterapi. Att förstå hur muskelspolar känner av tryck kan till exempel ge nya metoder för att hantera muskelkramper eller förbättra muskelåterhämtningen efter skada.

Trippel åtta hjälper

Forskarna fann också att när de sedan släppte trycket mot musklerna, sjönk aktiviteten i muskelspolarna snabbt under normala nivåer. Eftersom signaler ifrån muskelspolarna reflexmässigt ökar muskelkontraktion och styvhet, är svagare spindelsignaler vanligtvis förknippade med mindre muskelstelhet.  Detta fynd leder fram till forskarna att föreslå en teknik för att snabbt lindra stelhet i muskler, den så kallade ”trippel-åtta”-tekniken. Det är välkänt att massage och triggerpunktsterapi kan hjälpa till att lindra muskelsmärta och stelhet. De bakomliggande mekanismerna har dock varit oklara.

– Metoden fungerar verkligen och är alldeles gratis. Det är enkelt för vem som helst att pröva detta för att minska stelhet i muskler, säger Michael Dimitriou.

Trippelåtta-tekniken innebär att man använder ett litet föremål eller ett finger för att applicera låga till måttliga nivåer av tryck över ett ömt eller stelt muskelområde i åtta sekunder, släpper trycket i åtta sekunder och applicerar trycket igen i ytterligare åtta sekunder, följt av en långsam sträckning av muskeln.

Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Cell Reports.

Om den vetenskapliga publiceringen

Local muscle pressure stimulates the principal receptors for proprioception
Frida Torell, Michael Dimitriou
DOI 10.1016/j.celrep.2024.114699