Publicerad: 2024-08-15

Mpox globalt nödläge – 5 frågor till Umeåvirolog

NYHET Med anledning av spridningen av mpox (apkoppor) utlyser Världshälsoorganisationen WHO en global hälsonödsituation. Det pågående utbrottet startade i Demokratiska republiken Kongo och viruset har sedan dess spridit sig till flera grannländer. Låt oss lära oss mer genom att ställa fem frågor till professor Niklas Arnberg, virolog vid Umeå universitet.

Det aktuella utbrottet av mpox orsakas av en variant av mpox som är betydligt farligare än den variant som orsakade det tidigare utbrottet i Afrika för cirka två år sedan.

Är mpox väldigt smittsamt?

– Det nuvarande utbrottet orsakas av clade 1 mpox. Denna variant verkar vara mer smittsam än varianten (clade II) som orsakade utbrottet för två år sedan, som också förklarades vara en folkhälsokris av internationell nivå. Men det verkar överföras – åtminstone hittills – på ett helt annat sätt än sars-cov-2 – orsaken till covid-19 – och är inte lika smittsam, ännu.

Hur sprids viruset?

– Vid intim kontakt, men också kramar när hudkontakt räcker. Viruset kan också överföras från en person via en yta till en annan person, men det är troligen mindre vanligt. Det finns – ännu – inga rapporter om att detta virus kan överföras med luft eller droppar, såsom sars-cov-2, men det bör noteras att smittkoppsvirus, som tillhör samma familj som mpox, överförs mycket effektivt via luft. Detta är en anledning till varför vi verkligen vill begränsa och stoppa detta utbrott. Vi vill inte att något mpox-virus ska bli luftburet."

Är sjukdomen farlig?

– Clade 1 mpox verkar vara farligare än clade II mpox. Infektionen kan vara systemisk och rikta in sig på många organ. Symtom inkluderar influensaliknande sjukdom (feber, huvudvärk, trötthet), svullna lymfkörtlar och blåsorna kan vara mycket smärtsamma. Sjukdomen varar i cirka två till fyra veckor, vilket är lite längre än de flesta andra akuta virusorsakade sjukdomar.

Finns det något botemedel eller vaccin?

– Här är vi i en bättre position jämfört med covid-19. Det finns ett antiviralt läkemedel som utvecklats mot smittkoppor av amerikanska forskare och detta läkemedel kan användas även mot mpox. Det är precis den typen av beredskap vi borde ha mot andra virus med pandemipotential, men sådana verktyg behövs också akut för behandling av sjukdomar orsakade av säsongsvirus."

– Det finns också ett vaccin som utvecklats mot smittkoppor, som skyddar mot clade II mpox-sjukdom. Studier pågår för att undersöka om vaccinet också skyddar mot clade I mpox.

Ska vi vara rädda för att mpox når Sverige?

– Med tanke på omfattningen av det nuvarande utbrottet skulle jag bli förvånad om det inte skulle finnas några importfall i Sverige, men även om vi får det och med tanke på egenskaperna hos den nu cirkulerande varianten är det osannolikt att det kommer att bli ett stort utbrott i Sverige. Detta virus är för närvarande mindre smittsamt än sars-cov-2 och sjukvården är lite bättre förberedd för att hantera utbrott orsakade av nya patogener.

– Tyvärr pågår det ingen eller väldigt lite forskning om mpox i Umeå och i övriga Sverige, i likhet med situationen före covid-19-pandemin, då det inte fanns någon eller väldigt lite forskning om coronavirus. Forskningsområdet infektionssjukdomar behöver stärkas. Jag är glad att vi har UCMR här i Umeå.

Snabba fakta om mpox

Mpox (apkoppor) är i grunden en zoonos, det vill säga en infektionssjukdom som kan överföras mellan djur och människa. Viruset kan även överföras mellan människor. Sjukdomen identifierades för första gången hos människa år 1970 och har sedan dess främst förekommit i Central- och Västafrika. Symtomen inkluderar utslag som bildar blåsor och sedan skorpor, feber och svullna lymfkörtlar. Sjukdomen är vanligtvis mild och de flesta av de smittade kommer att återhämta sig inom några veckor utan behandling. De som riskerar att få svår sjukdom är barn, gamla och personer med nedsatt immunförsvar. Ungefär 3 personer av 100 som får mpox dör.