Publicerad: 2024-10-15 Uppdaterad: 2024-10-20, 16:01

"Mötet med studenter är en viktig drivkraft"

NYHET Robert Holmgren är en av Umeå universitets pedagogiska pristagare 2024. Vad driver honom i undervisning, vad vill ha ge sina studenter och varför fick han priset?

Robert Holmgren är universitetslektor vid Pedagogiska institutionen och undervisar huvudsakligen inom yrkeslärarprogrammet, men även en del i andra lärarutbildningar. Det är Lärarhögskolan som utsett honom till pedagogisk pristagare 2024.

Vad driver dig när det gäller att undervisa?

– En viktig drivkraft är ju självklart mötet med studenter där olika erfarenheter och förförståelse kan bidra till givande samtal och lärande för alla parter. En annan drivkraft är att med studenternas återkoppling som underlag, tillsammans med arbetslagen, utveckla våra fysiska och digitala lärmiljöer så att de blir tillgängliga och kan stimulera ett aktivt deltagande och lärande.

Vad vill du ge dina studenter?

– På sikt handlar det om att ge studenterna verktyg som kan stärka deras läsande och skrivande, deras reflektionsförmåga och att utveckla ett självständigt och kritiskt förhållningssätt. I lärarutbildningarna är det också centralt att studenterna ges möjlighet att integrera teoretiska kunskaper med erfarenheter och färdigheter i skolpraktiken. En tredje del är att bidra till att studenterna utvecklar sin relationskompetens och samarbetsförmåga.

Har du någon metod eller tankesätt som genomsyrar din undervisning?

– I yrkeslärarprogrammet har vi under senare år inspirerats av Flipped Classroom (omvänt klassrum). Undervisningsupplägget innebär att studenterna förbereder sig inför våra campusträffar genom att bearbeta ett digitaliserat undervisningsmaterial i form av texter, filmade föreläsningar samt uppgifter och frågeställningar. Som en följd av detta består våra campusträffar i huvudsak av erfarenhetsseminarier (skola och yrkesliv), processeminarier (uppgiftsanknutna) och workshops (exempelvis egna mikrolektioner, övningar med mera) där studenter och lärare tillsammans bearbetar innehållet.

På vilket sätt har du användning av din forskning i undervisning, och vice versa?

– Mitt forskningsintresse har under senare år fokuserat på undervisning och lärande i yrkesutbildning, exempelvis specialpedagogisk verksamhet i yrkesprogram och informellt lärande inom polisutbildning. Forskningen om yrkesutbildning är begränsad och vi är därför angelägna om att dels bidra till forskningsfältet, dels synliggöra den i vår undervisning så ofta som möjligt. Min undervisning i yrkeslärarprogrammet och samtal med verksamma yrkeslärare och skolledare har genom åren bidragit till att synliggöra utvecklingsbehov i skolpraktiken och kunskapsluckor i forskningen. Ett sådant exempel var och är behovet av specialpedagogisk verksamhet i yrkesprogram, vilket medförde att vi dels genomförde några studier om detta, dels startade en fristående kurs om specialpedagogik i yrkesprogram.

Lärarhögskolans motivering till det pedagogiska priset

Universitetslektor Robert Holmgren får priset för sitt upplägg av undervisning och sin kommunikation med studenter och kollegor. Robert skapar ett gott socialt klassrumsklimat där alla blir sedda. Det viktiga för Robert är alltid studenternas lärande och det märks i hans bemötande och dialogiska arbetssätt. Han är också duktig på att skapa gemenskap bland kollegor från olika institutioner och att bygga ett lag som arbetar mot ett gemensamt mål.

Priset deladess ut i samband med Pedagogiska pristagarsamtal under Årshögtiden, den 17 oktober 2024 klockan 10:15–12:30 i Ljusgården i Lärarutbildningshuset.

Robert Holmgren