Publicerad: 2020-09-14

Miljoner till Umeå universitet i europeiskt projekt om covid-19

NYHET Europakommissionen har beviljat 70 miljoner kronor till projektet SHARE-covid-19. Projektet inkluderar forskare från 11 universitet i Europa och studerar hur äldres livssituation påverkats av pandemin.

Text: Eva Stoianov

Den svenska delen av projektet leds från CEDAR (Enheten för demografi och åldrandeforskning) vid Umeå universitet och handlar om hur äldres dagliga aktiviteter och kognitiva funktioner förändrats under pandemin i länder med olika strategier.

– Vi kommer att jämföra situationen i 28 europeiska länder som på skilda sätt påverkats av pandemin och studerar hur ekonomi, hälsa, kognition, sociala relationer och aktiviteter förändrats för äldre personer, säger Gunnar Malmberg, som leder projektgruppen i Umeå.

Projektet bygger på data som samlats in under de senaste månaderna och under tidigare års datainsamlingar i projektet SHARE. En uppföljande datainsamling kommer att genomföras under 2021.

Medverkande forskare från Umeå är Gunnar Malmberg (CEDAR, Institutionenr för geografi), Anna Rieckmann (Institutionen för strålningsvetenskaper), Mikael Stattin (Sociologiska institutionen), Jenny Olofsson (CEDAR) och Filip Fors (Sociologiska institutionen).

Projektet som helhet leds från Munich Centre for Economics of Aging med professor Axel Börsch-Supan som PI.

För mer information, kontakta: