Publicerad: 2024-05-15 Uppdaterad: 2024-05-31, 13:49

Manifestation på Campus Umeå

NYHET En grupp som kallar sig "Umeås studenter i solidaritet med Palestina" har slagit upp tält på Campus Umeå vid skulpturen Norra Skenet.

Manifestationen är en del av en större rörelse studentprotester som sker på flera campus såväl nationellt som internationellt. I samband med manifestationen i Umeå har protestgruppen skickat en lista med synpunkter till universitetet som handlar om att universitetet bör göra offentliga ställningstaganden för Palestina och avbryta samarbeten med Israel. Universitetet har svarat gruppen.

Manifestationen har varit lugn under onsdagen. Universitetet ser inga problem med att den pågår så länge den inte stör undervisning, forskning eller ordningen på campus.

Biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson besökte manifestationen vid lunchtid på onsdagen för att samtala med deltagarna.

Polisen har varit i kontakt med personerna som protesterar. Då det inte fanns något tillstånd för den allmänna sammankomsten under onsdagen upprättades en anmälan om brott mot ordningslagen. Akademiska hus som äger marken är också medveten om manifestationen.

Om händelserna på campus väcker känsla av oro hos någon kan studenter kontakta Studenthälsan och medarbetare kan kontakta företagshälsovården.