Publicerad: 2013-04-17

Mångsidig matematiker blir pedagogisk pristagare

NYHET Catarina Rudälv, universitetslektor vid institutionen för matematik och matematisk statistik, får Lärarhögskolans pedagogiska pris 2013. Hon tilldelas priset för sitt starka och outsinliga engagemang för att utveckla och kvalitetssäkra Umeå universitets lärarutbildning.

Catarina Rudälv är universitetslektor och studierektor med ett särskilt ansvar för lärarutbildningen i matematik och matematikdidaktik. Hon får nu Lärarhögskolans pedagogiska pris för sina gärningar inom grundutbildningen. Priset är på 25 000 kronor och delas ut vid Umeå universitets vårpromotion den 1 juni.

I prismotiveringen står bland annat att: ”Catarina har under lång tid visat ett starkt och outsinligt engagemang för utveckling och kvalitetssäkring av lärarutbildningen. Hennes mångsidiga och långa erfarenhet har varit en stor tillgång för Lärarhögskolan, inte minst under den utvecklingsfas som Lärarhögskolans utbildningar genomgått under senaste åren.

Catarina är en stark röst för hög kvalitet, och tvekar inte att peka på det som inte håller måttet, men hon lyfter också fram de styrkor hon ser. Dessa kvaliteter är viktiga för den framtida utbildningen, inte bara inom Lärarhögskolan, utan inom universitetet som helhet.”

Catarina ”Nina” Rudälv är uppvuxen i Luleå och flyttade 1984 till Umeå. Hon är en nyckelperson i arbetet med Matematikbiennalen och en aktiv handledare av examensarbeten inom lärarutbildningarna. Sedan ungefär ett år tillbaka sitter hon även i Lärarhögskolans styrelse.

För mer information, kontakta:

Catarina Rudälv institutionen för matematik och matematisk statistik Umeå universitet Telefon: 070-528 1965
E-post:catarina.rudalv@math.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall